”Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande på morgonen.
Efter att ha genomfört flera stickprov har Konsumentverket hittat flera brister på olika svenska influencers inlägg. Därför öppnar de ett 50-tal tillsynsärenden mot influencerföretagen och annonseringsföretagen som ligger bakom reklamen.
Dold reklam
Några av de influencerföretag Konsumentverket granskat är bland annat Bianca Ingrosso AB, Jocke & Jonna AB och Alice Stenlöf AB. De har inte varit tydliga med att märka sponsrade inlägg.
Maja Rogemyr är jurist på Konsumentverket och tycker att de företag som anlitat influencers har ett ansvar. Hon menar på att de behöver göra ett bättre arbete för att se till att undvika dold reklam så att lagen följs.
Stora brister
– Tyvärr ser vi stora brister inom området influencer marketing, säger Maja Rogemyr.
Vilma Claésson, jurist på Konsumentverket berättar att det är viktigt att märka vad som är reklam.
– Att det framgår tydligt att inlägg innehåller reklam hjälper unga konsumenter att bli mer kritisk till det som marknadsförs, skriver hon till Läget.
Kan behöva vidta rättsliga åtgärder
Nu ska företagen svara på granskningen Konsumentverket utfört. Influencerna och annonsörerna kan nu prövas i rättsliga åtgärder i form av böter eller prövning i domstol.