Skönhetsklinikens reklam fälls - brist på socialt ansvar

I februari dök skönhetsklinikens reklam upp i Stockholms tunnelbana. Den kom att bli anmäld 131 gånger för att bryta mot reklamreglerna om socialt ansvar.

Nu fälls den av Reklamombudsmannen.

”Nämnden finner att reklamen är ut­form­ad utan ved­er­börlig känsla för socialt och yrkes­mässigt ansvar”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Rulltrapporna i Stockholms tunnelbana är en vanlig plats för annonsörer att ställa ut sin reklam.
Rulltrapporna i Stockholms tunnelbana är en vanlig plats för annonsörer att ställa ut sin reklam.

Det var i februari som Akademikliniken, en klinik för skönhetsingrepp, började sätta upp sina reklamaffischer på väggarna vid rulltrapporna i Stockholms tunnelbanestationer. Reklamen bestod av fem olika affischer med former på föreställande olika kroppsdelar. Reklamen ställde olika frågor om den som läste var nöjd med till exempel näsan eller läpparna. Reklamen avslutas med: ”Då är det kanske dags att gå från tanke till Akademikliniken?”.

Reklamkampanjen fick 131 anmälningar till Reklamombudsmannen, vilket är en fjärdedel av antalet anmälningar som kom in under hela förra året. Det vanligaste är att en reklam anmäls en till tre gånger.

Reklamombudsmannen, som ägs av många olika företag och som ska se till att reklam görs på ett schysst sätt, väljer nu att fälla reklamen för att den inte tar tillräckligt socialt ansvar. Reklamombudsmannen kan inte straffa Akademikliniken, utan deras beslut ska bara vägleda de som ställer ut reklam.

”Kan ses av personer i alla åldrar”

De som anmälde reklamen säger att reklamen ”spär på ångest och självhat” och att den ger en bild av skönhetsingrepp som en lätt lösning för de som inte är nöjda med sin kropp. Enligt Akademikliniken innehåller inte reklamen någon uppmaning att göra några ingrepp, och riktas inte till barn och ungdomar.

Reklamombudsmannen håller inte med, och skriver i sitt beslut att reklamen inte är utformad med känsla för ett socialt och yrkesmässigt ansvar. Enligt beslutet gör placeringen vid rulltrapporna i Stockholms tunnelbana, där hundratusentals resenärer går varje dag, reklamen svår att undvika och den kan därför ses av alla åldrar.

Ämnen i artikeln
Mer från: Inrikes
Mer från Nyheter