Behövde tolk men ingen dök upp
Det var i maj förra året som en person skrevs in på Akademiska sjukhuset i Uppsala för en akut hjärtsjukdom. Personen var döv och bad om att få en tolk inför de kommande läkarsamtalen. Personen skrevs in på en fredag och blev kvar hela helgen, men ingen tolk dök upp. Sjukhuset sa att de hade ringt och sökt efter en tolk. Inte ens en distanstolk fanns tillgänglig.
Efter vistelsen på sjukhuset hörde personen själv av sig till Tolkcentralen i Uppsala. Sjukhuset hade varken ringt eller beställt någon tolk under tiden som personen låg på sjukhus.
Sjukhuset döms för diskriminering
Nu bedömer Diskrimineringsombudsmannen (DO) att händelsen var diskriminering i form av bristande tillgänglighet. Sjukhuset har erkänt att de har brustit i sina rutiner och Region Uppsala bekräftar att sjukhuset inte försökte få tag på en tolk.
DO vill nu att Region Uppsala nu betalar 40 000 kronor i ersättning till personen som har blivit diskriminerad. De menar att ersättningssumman är en juridisk bedömning av hur stor kränkningen är.
Tolk är viktigt för jämlik vård
Sandra Danowsky som är jurist på DO:s rättsenhet menar att det är viktigt att personer som behöver teckenspråkstolk får det. Hon förklarar att situationen för en person med funktionsnedsättning ska vara jämförbar med en person som inte har det. Om inte räknas det som diskriminering i diskrimineringslagen.
– I det här fallet har man inte ens försökt hitta en tolk till patienten, säger Sandra Danowsky till Läget.
Det finns olika typer av diskriminering i diskrimineringslagen. Bristande tillgänglighet är den vanligaste typen och det sker ofta i sjukvården och skolan enligt Sandra Danowsky.
– Vi jobbar aktivt med att driva den här typen av fall och öka förståelsen för olika verksamheters skyldigheter, säger hon.
Senast den 13 maj ska Region Uppsala betala ersättningen till patienten. Om det inte följs kan DO välja att stämma sjukhuset i tingsrätten.