1 juli 2025 kommer Gy25, en förändring som ändrar betygssystemet för gymnasieskolan och komvux. Den innebär att de som börjar gymnasiet från och med 2025 kommer få ett betyg i varje ämne i stället för varje kurs som det nuvarande systemet innebär.
– Vi har en viss oro att för mycket tryck ska komma på eleven under det sista året, säger Robin Smith från Sveriges lärare till Läget.
Förändringen, Gy25, innebär att alla kurser på gymnasienivå görs om. Kurser som tidigare sträckte sig över flera år blir i stället ämnen med olika nivåer, ungefär som på högstadiet. I många ämnen innebär det att elever kommer få mer tid att lära sig innan det slutgiltiga betyget sätts.
Varför gör man ändringen?
Skolverket skriver på sin hemsida att syftet med satsningen är att elever ska få längre tid att fördjupa sig i ett ämne innan de får sitt slutgiltiga betyg. Och att läraren ska kunna bilda sig en helhetsbild över hur eleven utvecklas under flera år, så att betyget representerar det eleven kan i slutet av sina studier i ämnet.
Vad tycker elev- och lärarorganisationer?
Vidar Ekman, förbundsordförande för Elevernas riksförbund, skriver till Läget att de i stora drag är nöjda med Gy25 och att det nya systemet fokuserar mer på elevens utveckling. Samt att eleven får större möjlighet att visa sina kunskaper. Men allt är inte positivt.
”En farhåga vi har är att ämnesproven i årskurs tre kommer väga tyngre än i dagsläget, vilket kan slå snett på individnivå”, skriver han.
Dessutom ställer det högre krav på lärarna som måste föra en god dialog med eleverna för att se till att de förstår vad det nya systemet innebär för dem, skriver Vidar Ekman.
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges lärare, säger att det kan bli lättare att sätta betyg eftersom lärarna får jobba längre med eleverna under flera år. Men de oroas samtidigt över att både elever och lärare kan komma att uppleva mer stress och press när de viktiga slutbetygen ska sättas, eftersom det kommer påverka elevens möjligheter framöver.