Nio av tio tjejer lider negativt av dagens skönhetsideal

Enligt en ny rapport lider 9 av 10 tjejer negativt av dagens skönhetsideal.

– Det är en tydlig signal till vuxenvärlden att agera, säger Amanda Oxell, Chef för samhällsförändring och samverkan på Tjejzonen till Läget.

I rapporten Hyperidealen 2025 har man kartlagt hur tjejer och killar mellan åldrarna 16-32 runt om i Sverige uppfattar att de påverkas av samhällets skönhetsnormer. Hela 92 procent av landets tjejer upplever negativ press kopplat till skönhetsideal.

– Det är en direkt spegling av samhällsnormen som råder, säger Amanda Oxell, Chef för samhällsförändring och samverkan på Tjejzonen.

Hon förklarar att pressen som de unga känner kommer ifrån en själv, egna förväntningar. Många unga internaliserar mycket av det de ser i sociala medier. Detta betyder att mycket av de ideal som man exponeras för gör man till en del i sin egen tankevärld.

– Man internaliserar de hos sig själv, och där i den upplevda pressen från en själv kommer, säger Amanda Oxell.

Amanda Oxell, Chef för samhällsförändring och samverkan på Tjejzonen.
Amanda Oxell, Chef för samhällsförändring och samverkan på Tjejzonen.

Resultaten visar tydliga skillnader mellan könen. Till skillnad från tjejernas rekordhöga siffra är det knappt hälften av killarna, 48 procent, som upplever negativ stress kopplat till skönhetsideal.

– Mycket av killarnas innehåll är reklam som handlar om att förbättra den fysiska prestationen, som att bli stark, snabb och smidig, säger Amanda Oxell.

92% av tjejer upplever negativ stress kopplat till skönhetsideal.
92% av tjejer upplever negativ stress kopplat till skönhetsideal.

Vem bär ansvaret

Rapporten visar att influencers och kändisar är den näst största bidragande faktorn som skapar press. Alla som direkt eller indirekt tjänar pengar på ungas utseende har ett ansvar. Marknadskrafter som driver på den negativa utvecklingen, och har en stor möjlighet att ta ansvar och förhindra utvecklingen, menar Amanda Oxell.

”Det är en verklighet vi måste förhålla oss till. Som ledande aktör inom skönhetsbranschen har vi ett ansvar att aktivt motverka denna utveckling,” skriver Carola Lundell vd på KICKS till Läget.

Amanda Oxell lyfter fram lagförslaget som de presenterat redan i förra årets rapport.

– En lagstiftning där alla kommersiella aktörer tvingas märka ut innehåll som är retuscherade, för då kommer den andelen innehåll minska för ingen kommer vilja producera innehåll som kommer behövas märkas på det sättet, säger hon.

Vad tycker du att unga som känner igen sig borde göra i denna pressen?

– Hitta någon att prata med. Även ser över vilka man följer på sociala medier och ta bort dem som man känner ”nej” för.

Vad tror du framåt?

– Jag ser positivt på vägen framåt. Att fler aktörer börjar förstår allvaret och kommer bli tvungna att agera, avslutar Amanda Oxell.

Ämnen i artikeln
Mer från: Inrikes
Mer från Nyheter