Enligt information gällande elevantal från tre skolledningar i Järvaområdet så saknas drygt 50 elever i de siffror som Skolverket presenterar, vid en första anblick. Enligt Skolverket får de sin statistik från SCB, och SCB får sin statistik direkt från skolorna, uppger dem. Var i det här ledet det blir fel kan varken Skolverket eller SCB svara på.
Missvisande statistik orsakade förvirring kring hundratals Järvaelever
Det finns stora frågetecken gällande antalet elever på flera grundskolor i Järvaområdet. Skolornas siffror skiljer sig markant från Skolverkets statistik – något som förvånar skolornas rektorer.

En av rektorerna på skolorna i området reagerar själv på statistiken, och menar att uppgifterna som Skolverket presenterar är helt felaktiga. Att det ser ut så här förvånar honom och likt Skolverket och SCB har inte han heller ett tydligt svar på varför det blivit så. Det enda han vet är att uppgifterna inte stämmer.
– Nej, det stämmer inte på långa, långa vägar, säger Hans Ovsjö, rektor på Knutbyskolan.
Enligt Skolverkets statistik för grundskolan är antalet elever på Knutbyskolan 285 stycken. Hans Ovsjö berättar att det faktiska antalet är 337 stycken - ett bortfall på 52 elever. Han känner inte alls igen siffrorna, och menar att skolan under hans tre år som rektor aldrig har haft under 330 elever.
– Men då skulle man ju vilja veta var deras siffror kommer ifrån, säger han.
Flera skolor har ett bortfall på elever
Även Akalla grundskola och Hjulsta grundskola har ett bortfall på 51 elever vardera, när man jämför Skolverkets statistik med skolledningens uppgifter om elevantal.
Att Skolverkets statistik ser annorlunda ut jämfört med de uppgifter skolorna har, är däremot ingenting som påverkar resurserna. Skolpengen och kostnaden per elev betalas ut av Stockholms stad, som går efter de uppgifter som skolorna själva har.
– Så vi får inte mindre betalt än vad vi borde ha fått på grund av att Skolverket har en annan siffra, säger Hans Ovsjö.
Skolorna själva är källan man bör utgå från
All statistik gällande elevantalet på skolorna kommer ursprungligen från skolorna själva, och det är även den källan man bör utgå från.
– Den tillförlitliga siffran är den som skolans rektor ger då den baseras på antal inskrivna elever i verksamheten vid frågetillfället, säger Fredrik Boström, grundskolechef för området Tensta, Rinkeby-Kista.
Skolverket tillägger senare i ett e-mail att skillnaden kan bero på huruvida man räknar in förskoleklass eller inte. Enligt dem separerar de förskoleklasser från övriga grundskoleklasser i sin statistik, vilket skolorna själva inte gör. Det ger därmed en förklaring till den missvisande statistiken. Även Hans Ovsjö, rektor på Knutbyskolan, mailar senare att detta skulle kunna vara en möjlig förklaring.




















