Den 7 mars 2020 åkte Djurgårdens IF ur Svenska Cupen efter förlust mot Mjällby AIF. 7 075 åskådare var på plats på Tele2 Arena. Där och då visste ingen att det var sista gången på länge de skulle få se sitt lag på plats.
En dryg halvering av publikintäkterna 2020 jämfört med 2019. 22,4 respektive 42,1 miljoner kronor. Det är resultatet av en pandemi och därmed en publik som inte kunnat återvända till arenorna. Att klubben ändå fått in över 20 miljoner kronor förklaras av lojalitet.
– Det är säsongsbiljetterna som supportrarna efterskänkt. Vi har, precis som många andra, extremt lojala supportrar och samarbetspartners, säger Henrik Berggren, vd för Djurgårdens IF.
Pandemin till trots gjorde koncernen ett positivt resultat på 59,1 miljoner kronor. En tydlig förklaring är intäkterna från spelartransfers. De uppgick till 60 miljoner kronor.
– Annars hade det i princip blivit plus minus noll, säger Henrik Berggren.
Därtill har klubben fått hjälp från annat håll. I årsredovisningen redovisas stöd från Riksidrottsförbundet och Tillväxtverket på 15,4 miljoner kronor.
Lojala supportrar och samarbetspartners, spelarförsäljningar och stöd från staten. De positiva sidorna innebär däremot inte att läget är lugnt.
– Det är klart att vi inte kan fortsätta såhär i all evighet. Det är publiken som är motorn i vår verksamhet. Vi kan inte förvänta oss att supportrarna gör den här typen av uppoffringar hur många gånger som helst, säger Henrik Berggren.
Fortfarande saknas besked om när publik återigen kan vara aktuellt på de svenska arenorna. Budgeten för 2021, som sattes redan i november, har tagit höjd för olika scenarion beroende på publiksituationen.
– Nu får vi hoppas att den här pandemin släpper, så att vi så småningom kan välkomna publiken igen. Då ska vi nog kunna lösa det här, säger Henrik Berggren.