Haverikommissionen har inte kunnat bevisa att besättningen på Yi Peng 3 medvetet släpade skeppets ankare över Östersjöns havsbotten, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Deras undersökning fastställer däremot att ankaret släpats i ett halvt dygn och 180 sjömil, vilket motsvarar avståndet mellan Stockholm och Växsjö.
Den 17 och 18 november skadades två datakablar i Östersjön, en mellan Finland och Tyskland och en mellan Sverige och Litauen. Fartyget Yi Peng 3 passerade ovanför kablarna då de skadades.
Svår utredning
Utredningen har mött vissa problem, så som att svenska utredare fick gå ombord på fartyget först en månad efter att händelsen ägt rum och att utredningen utförts under ledning av den kinesiska haverikommissionen då skeppet låg i internationellt vatten. Utredarna har inte heller tillåtits undersöka den svarta lådan, alltså apparaten som spelar in och sparar fartygets rörelser och funktioner, skriver SVT.
Liknande händelser allt vanligare
Ett flertal liknande händelser och misstankar om sabotage har förekommit. Den 25 december 2024 förstördes fyra undervattenskablar mellan Finland och Estland, vilket ledde till en finsk utredning av fartyget Eagle S. Eagle S misstänks vara en del av den ryska skuggflottan, fartyget tilläts dock lämna Finland i början av mars 2025. Begreppet skuggflotta innebär att fartyg inte är registrerade till det landet de faktist utgår ifrån, och är därmed är svårare att kontrollera. Det har blivit relevant i och med att Ryssland använder skepp registrerade i utlandet för att kringgå de internationella sanktionerna som satts efter att Ryssland påbörjade anfallskriget mot Ukraina.