H&M:s nya avatarmodeller - ska användas för AI-bilder i nätbutiken

Svenska Hennes & Mauritz skapar digitala avatarer genom att 3D-skanna sina modeller. De digitala kopiorna ska användas för AI-genererade bilder i företagets nätbutik.”Bilder som människor ändå bara ska vrida och vända på för att göra köp”, säger kreativa chefen till TT.

ONLINE SHOPPING HM. Foto: Viktoria Bank/TT

Det svenska klädföretaget arbetar med ett nytt initiativ. 30 av företagets modeller ska 3D-skannas för att skapa digitala avatarer. Klonerna ska främst användas för nätbutikens bilder.

“Bilder som människor ändå bara ska vrida och vända på för att göra köp. Då kanske den verkliga modellen kan användas i en stor bildproduktion för bilder som ska synas ute på stan i stället”, säger företagets kreativa chef Jörgen Andersson till TT.

Han berättar att grundtanken bakom projektet kommer från ett växande fotobehov för digital marknadsföring och e-handel. Tanken är att modellen som avataren föreställer ska äga rätten och få betalt när den AI-genererade kopian arbetar.

”Vi vill öppna upp den moraliska och etiska delen av det här och säga: Hur gör man det här på ett schysst sätt?”, säger Jörgen Andersson.

Att AI tar mer och mer plats i modevärlden väcker blandade reaktioner. Förhoppningen hos den svenska modellagenturen Mikas är att kopiorna ska förebygga att modeller AI-genereras utan tillstånd. Det skriver företagets Lotten Breitholtz till TT.

Samtidigt finns rädslor för att AI:s intåg sätter flera av modevärldens yrkesroller på spel. Men enligt det Nederländska AI-modellföretaget Lalaland.ais grundare Michael Musandu innebär avatarerna inte ett ersättande av modeller eller fotografer. Det handlar snarare om ett tillägg till den traditionella fotograferingen.

“Du skulle bli förvånad om du visste hur många märken som redan använder AI-modeller för att du helt enkelt inte kan se skillnad”, säger han till TT.

Ämnen i artikeln
Mer från: Inrikes
Mer från Nyheter