I ett möte den 26 april fastställde F1-kommissionen hur de ska gå till väga för att bli miljövänligare. Bland förändringarna ska bilarnas motorer bytas ut till att bli 50 procent eldrivna och i stället för 10 procent förnybart bränsle ska allt bränsle vara förnybart till 2026.
”Knäckfrågan med hybridbilar är att få samma motoreffekt som från bensin, det som föreslagits är i stort sett samma motor fast förstärkt, där man vill få hästkrafter från förbränningen. Just nu får man bara cirka 160 hästkrafter av den och man vill upp till cirka 500” säger Jan Blomqvist, motorexpert på Viasat Motor till TT.
Utöver att byta till miljövänliga motorer så vill de även standardisera vissa delar av bilarna så att de blir producerade av tillverkare som kan fokusera på att göra de standardiserade delarna miljövänliga.
En annan aspekt? för att bli miljövänligare kommer testas redan nästa formel 1-säsong. Då ska stallen/de tävlande? under två lopp testa att använda mindre par däck, från 13 till 11 par. Det kommer även bli krav på hjälmkameror nästa säsong, något som testats tidigare och blev mycket uppskattat av tittare runt om i världen.
Förändringarna presenterades december 2021 och nu behöver World motor sport council bara rösta för att beslutet ska gå igenom.