Nyckeln till en bra skola är tillräckligt med resurser till lärarna, enligt skolexperten Per Kornhall. På en skola i Rinkeby jobbar lärare och fritidsledare tillsammans, med hjälp av forskning.
– Vi har dagliga aktiviteter för barnen, säger Hatun, fritidsledare på skolan.
På den stora skolgården mitt i Rinkeby rullar bollen över asfalten och mellan fötter på elever. Luften är full av skratt, rop och ljud från hopprepen som slår mot marken. Från gården ser man in i klassrummen som står tomma.
Lärare och fritidsledare i gula västar står i havet av barn. De håller koll på att allt går rätt till.
Hatun Abdulkadir Mohamoud har jobbat som fritidsledare på Kvarnbyskolan i 17 år. Han har själv varit elev där. Sedan några år tillbaka har skolan förändrats till det positiva. Skolan har utvecklats mycket. Eleverna är lugnare och lärarna känner att de har de verktyg som krävs för att lära ut och stödja eleverna.
– Det är på grund av att ledningen har lyssnat på oss och varit ett stöd, säger han.
Samarbete mellan fritidsledare och lärare
För att undvika konflikter, mellan eleverna, har fritidsledarna anordnade aktiviter.
– Vi har fotbollsturneringar, tjejernas basketturnering och schackturnering. Det gäller att hela tiden vara två steg före, innan en konflikt uppstår, säger Hatun.
För att det ska fungera hjälper även lärarna till.
– Vi har ett samarbete med lärarna. Det är jättebra. De kommer och ställer upp för oss om vi gör en aktivitet, säger han.
En av lärarna är Libertad Bustinza. Hon har jobbat på skolan sedan 2019. Och brukar vara med och anordna gymnastik för barnen.
Arbetsmetod med eleverna i centrum
Hon tror att arbetsstrukturen har gynnat lärarna och sitt arbete med eleverna.
– Vi har en struktur som vi inte tidigare haft, det har bidragit till lugnare elever och mer engagerade föräldrar, säger hon.
Libertad och Hatun förklarar att anledningen bakom all aktivitet är att de stödjer sig på forskning.
– Forskning visar att det ska gynna koncentrationen. Och det har vi testat. Det ska vara forskningsbaserat. Men vi är inte klara. Vi har mycket fler planer inför framtiden, säger Libertad.
Lärarna är där för att stanna
Liza Lundgren är rektor på Kvarnbyskolan. Hon berättar hur viktigt det är för dem att lärare stannar länge på skolan.
– Om någon slutar ska det vara för att han eller hon går i pension, säger hon.
Några sätt de arbetar på för att uppnå att lärare stannar är genom ett tre-lärarsystem. Det innebär att det är tre ämneslärare per årskurs. Kvarnbyskolan fick under 2024 ett extra bidrag för lärarnas arbetsmiljö och på grund av det haft möjligheten att anställa två vikarier på heltid.
– Det har underlättat för lärarnas undervisning, säger Liza.
Lärarnas förutsättningar
Per Kornhall är oberoende skolexperter i Europeiska kommissionen. Han förklarar att grundförutsättningar för att bygga upp en fungerande skolverksamhet grundar sig i lärarnas förutsättningar.
– Det är viktigt hur man fördelar finansieringen. Det ger möjligheten att bygga upp ett två-lärarsystem och skapa högre lärarbehörighet.
– Man måste ge rektorer och lärare en rimlig chans att klara sina uppdrag, tillägger han.