Dieselpriserna slår hårt mot EPA-älskare

För många ungdomar är EPA lika med frihet.
Frihet att ta sig till skolan själv, hänga med kompisar och spela musik med bra bas.
– De höjda dieselpriserna har påverkat den friheten, menar Linnea Andersson, 15 år från Eskilstuna.

Linnea Andersson, 15 år, i sin Volvo v70.
Linnea Andersson, 15 år, i sin Volvo v70.

På bensinmacken i Eskilstuna där Linnea Andersson bor kostar en liter diesel 19.19 kronor. Hon fyller upp sin Volvo med 70 liter diesel var tredje vecka. Att tanka bilen full kostar i dagsläget Linnea 1343 kronor. Under ett års tid lägger hon alltså drygt 22 831 kronor på drivmedel.

Linnea åker till skolan, till gymmet och till vänner. Hon känner sig inte beroende av att någon behöver skjutsa henne och är glad att slippa passa busstider.

– Jag kan bestämma helt över mitt liv och vad jag vill göra.

”En konstant stress”

Trots att Linneas mamma betalar en stor del av pengarna som Linnea tankar för, känner hon att friheten påverkas. Kategorier som smink, kläder och smycken blir lidande om tanken tar slut. Hon kollar på bilens bränslemätare varje dag och funderar ofta över om hon behöver “skippa bilen” någon dag för att få ekonomin att gå ihop.

– Det är en konstant stress.

Därför kostar dieseln mer

Mikael Höök är universitetslektor på Uppsala universitet. Han forskar främst inom fossila bränslen och förnybara naturresurser. Han berättar att det pris Linnea betalar vid pumpen styrs av flera olika delar.

Först och främst beror dieselpriset på hur mycket oljan kostar att ta upp från marken, omvandla till diesel och köra ut till tankstationen. Sedan läggs det på olika typer av skatter på dieselbränslet. Koldioxidskatten finns till för att göra miljöskadlig verksamhet dyrare medan exempelvis energiskatten främst är till för att ge pengar till staten.

Men det finns ytterligare en faktor som kan påverka dieselpriset - reduktionsplikten. Det är ett hjälpmedel som politiker använder för att minska utsläppen från bilar och andra fordon. Reduktionsplikten kräver att de som skapar drivmedlet ska blanda biodrivmedel i dieselbränslet. Biodrivmedel är dyrare att tillverka och därför kostar också dieseln mer.

Linnea förstår att världsläget påverkar dieselpriserna och att fler ska välja att åka kommunalt på grund av mängden koldioxid som bilarna släpper ut. Fortsätter dieselpriserna stiga kan hon tänka sig att åka buss i stället.

– I alla fall varannan dag, säger hon.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter