Brist på stödarbete i skolan

Ny rapport från skolverket visar att många elever inte upplever att de får det stöd de behöver i skolan.

– En tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver, säger Thomas Furusten i ett pressmeddelande.

Brist på stöd, stimulans och ledning i skolan.
Brist på stöd, stimulans och ledning i skolan.

I den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning ”Attityder till skolan” uppger en tredjedel av eleverna att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Även bland lärarna är det många som upplever begränsade möjligheter att ge stöd till alla elever.

– En tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver. Trots att bristerna när det gäller stöd i skolan har uppmärksammats i flera studier under en lång tidsperiod visar resultaten i denna undersökning att stödet alltjämt är otillräckligt för alldeles för många elever, säger Thomas Furusten, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket i ett pressmeddelande.

Skillnader mellan killar och tjejer

Undersökningen visar att killar oftare än tjejer upplever att de får hjälp i skolan. De upplever i större utsträckning att lärarna uppmuntrar dem i skolarbetet och är bra på att förklara saker de inte förstår.

Lärarens uppmuntran är viktig

Uppmuntran och stimulans är viktigt för att eleverna ska känna att de får stöd av sina lärare. Undersökningen visar att andelen elever som tycker att de får god uppmuntran från sina lärare är lägre på högstadiet, än på mellanstadiet och gymnasiet. Dessutom menar vissa högstadie- och gymnasieelever att de saknar tillräckligt med stimulans.

Många lärare upplever att de saknar förutsättningar för att ge ledning, stöd och stimulans till alla elever. Sex av tio lärare beskriver att elever som har rätt till särskilt stöd bara ibland, sällan eller aldrig får det stöd som de har rätt till.

– För att vända utvecklingen behöver huvudmän och rektorer säkerställa och prioritera arbetet med stöd, säger Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket.

Ämnen i artikeln
Mer från: Inrikes
Mer från Nyheter