Bris skapar ”safe space”

Bris gör en ny satsning som handlar om att det ska gå långsammare på sociala medier för dagens ungdomar. De vill nå fler unga med psykisk ohälsa. – Vi vill vara en motkraft till det konstanta bruset av information som unga möts av idag på sociala medier, säger Binaji Marouf, Kommunikations- och påverkanschef på Bris.

Bris som är en förkortning för Barnens Rätt i Samhället, satsar nu på ett nytt långsammare koncept på sociala medier. Under de senaste åren har den vanligaste kontaktorsaken varit psykisk ohälsa. Från 2016-2024 har det ökat med 195 procent enligt Bris.

– Det ökar hela tiden. För varje år, säger Binaji Marouf till Läget.

Bris satsar på ”safe space” på sociala medier.
Bris satsar på ”safe space” på sociala medier.

Idag börjar kampanjen #VågaPrataOmDet och den startar med en 1 timmes lång TikTok-video med en av kuratorerna från Bris. Med videon hoppas de kunna ge lugn och trygghet till barn och unga.

– Ett safe space. Har man någonting man undrar över eller funderar över i sitt mående att man ska känna att det finns en trygg vuxen på Bris som jag kan prata med, säger Binaji Marouf, Kommunikations- och påverkanschef på Bris.

TikTok-videon är bara en av många delar i denna nya satsningen som Bris påbörjat. #VågaPrataOmDet är satsningen som ska hjälp ungdomar att stanna upp och uppmuntras till att känna och tänka efter. Bris har tagit fram konceptet tillsammans med First Lady Agency.

– Vi vill att detta ska funka som en konversationsstartare och finnas för att sprida ljus och hopp, säger Thea Hamrén creative director på First Lady Agency.

Varför skapar ni detta konceptet?

– Vi ser att den vanligaste orsaken till att man kontaktar Bris idag är kopplat till någon form av psykisk ohälsa. Ungefär hälften av samtalen som kommer in till oss handlar om det. Vi vill nu med detta konceptet försöka vara en motvikt till allt det snabba content som finns idag i social medier, säger Binaji Marouf, Kommunikations- och påverkanschef på Bris.

Vad hoppas ni att kampanjen ska kunna bidra med?

– Vi vill att fler ska våga prata om sitt mående och kunna sätta ord på det. Vi vet att är inte alltid är lätt att vara ung idag, men vi vill att fler ska kunna ta den hjälpen som finns, säger Binaji Marouf till Läget.

#VågaPrataOmDet är skapat av Bris tillsammans First Lady Agency.
#VågaPrataOmDet är skapat av Bris tillsammans First Lady Agency.
Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Inrikes
Mer från Nyheter