Håll Sverige Rents stora skräpplockardagar börjar lida mot sitt slut. Endast tre veckor återstår. Och engagemanget ser ut att bli större i år jämfört med tidigare år, med redan 651 153 anmälda. Av dem är 560 257 barn, vilket innebär att nästan vart tredje barn i åldern 1-16 år är med och plockar skräp.
Skräpplockardagarna är årets största miljökampanj för barn och unga. Över hela Sverige plockar man skräp tillsammans på förskolor och skolor, samtidigt som barnen får lära sig om nedskräpningens konsekvenser. Kampanjen drivs för 21:a året i rad. Förra året deltog 700 000 barn och pedagoger, och i år ser alltså engagemanget ut att bli ännu större.
Toppar listan över antalet engagerade barn gör kommunerna Arjeplog, Vaxholm och Malå. I Arjeplog är 93 procent av alla barn och unga i kommunen med och plockar skräp i år. Tätt följt av Vaxholm med 83 procent och Malå med 76 procent.
Krävs att hållbarhet blir en del av vardagen
Men trots att engagemanget för skräpplockning är stort, ser man en tydlig minskning vad gäller engagemanget för miljö och klimat bland barn och unga de senaste åren.
Cecilia Liedberg, PR-ansvarig på Håll Sverige Rent, skriver i ett mejl till Läget att för att vända den nedåtgående spiralen, krävs det att hållbarhet blir en naturlig del av vardagen. Hon menar också att de vuxna har en avgörande roll när det kommer till att visa engagemang och ansvar runt barnen.
”När de ser att vuxenvärlden bryr sig och agerar förebilder, förstärks viljan att fortsätta plocka skräp och ta ansvar för sin omgivning”, skriver Cecilia Liedberg.
Skräpplockningen blir en ögonöppnare
Cecilia Liedberg beskriver även skräpplockningen som en konkret metod för att öka medvetenheten för miljö- och klimatfrågan bland barn och unga.
”Genom att ge barn och unga möjlighet att själva se hur skräpigt det faktiskt är, och vara en del av den lösningen, blir det en ögonöppnare. Skräpplockardagarna gör skräpplockning både roligt och meningsfullt och ger deltagarna en känsla av att de verkligen gör skillnad - något de kan vara stolta över”.