Ungdomar i Värmland undervisas i arbetsmarknadskunskap. Nu har regionen tillsammans med mer än femtio lokala företag genom Handelskammaren, gett klartecken till att förlänga projektet i ytterligare tre år.
– Man kan skapa sin drömkarriär här i Värmland, säger Jonas Evaldsson som leder projektet, till Läget.
Anpassade föreläsningar efter ålder
Projektledaren Jonas Evaldsson reser runt i Värmlands 16 kommuner tillsammans med kollegan Johan Norbäck. De föreläser om arbetsmarknadskunskap för elever i åldrarna 13-19 år. Målet med besöken är att ge eleverna ett lokalt och regionalt perspektiv på arbetsmarknaden. Jonas Evaldsson och Johan Norbäck möter eleverna en gång per läsår. Projektledaren förklarar att föreläsningarna handlar om olika saker beroende på vilken ålder eleverna har. Idag har han träffat tre klasser med sjuor och pratat om värdet av att gå på gymnasiet.
– Det är något man behöver förstå tidigt, säger han till Läget.
Jonas Evaldssons kollegor pratar mycket om olika typer av brancher, nästa steg och vikten av praktik.
– Vi vill prata om vad man kan packa i ryggsäcken för att i framtiden kunna få ett jobb.
Jonas Evaldsson och Johan Norbäck har gjort 45 000 elevmöten sedan projektets start 2018. Mottagandet från eleverna har enligt Jonas Evaldsson varit positivt. Majoriteten av eleverna har tyckt att det både varit roligt och lärorikt.
– Vår idé är att så frön hos eleverna och att de tar med sig frågorna till studie- och yrkesvägledaren.
Vill att ungdomar ska stanna i Värmland
Anna Ögren Bodén är kommunikatör på Fryksdalens Sparbank i Sunne, som är ett av företagen som deltar i projektet. Hon menar att banken är med i projektet av två skäl; de vill att ungdomar ska få kunskap om de jobb som finns i i Värmland och samtidigt höja kompetensförsörjningen i hela länet.
– Det är också viktigt att ungdomarna stannar kvar i länet och inte drar iväg någon annanstans med hopp om att gräset är grönare där. Som lokal bank har vi uppdraget att utveckla den plats vi verkar på, säger Anna Ögren Bodén till SVT.
Att satsningen förlängs med tre år gör att minst 24 000 elever till i Värmland kommer att få vara en del av projektet och prata om arbetsmarknaden i skolan.
– Vi kommer att få prata med fler elever om varför utbildning spelar roll, det ger ett framtidsperspektiv som också kommer att gynna arbetsgivaren, säger Jonas Evaldsson.
Projektet Arbetsmarknadskunskap drivs sedan 2018 av Handelskammaren Värmland. Det genomförs på uppdrag av och i samarbete med privata och offentliga arbetsgivare i Värmland och Åmål.