I februari smög den ideella organisationen Tax Policy Associates in ett ett gömt meddelande i sin integritetspolicy. Där stod det ”vi kommer skicka en god flaska vin till den första personen som läser det här.” I ett inlägg på sociala medieplattformen X skriver organisationens chef, Dan Neidle, att de gjorde detta som ett experiment för att testa om någon faktiskt läser integritetspolicyn.
Resultatet? Det dröjde till maj innan vinflaskan delades ut till någon som lagt märke till det. Personen som gjorde upptäckten var en person som kollade runt på andra företags integritetspolicy för exempel inför att skapa sin egen policy. Personen mejlade organisationen och antog att flaskan antagligen redan var borta. Det var den inte.
Upptåget gjordes i protest mot att alla företag i Storbritanien måste ha en integritetspolicy. Detta enligt landets GDPR-lag.
Dan Neidle förklarar för BBC att han hämtade inspiration från bandet Van Halen som inför deras konserter brukade be om att få MMs, fast med de bruna godisarna borttagna. Det gjorde de inte för att de var kräsna, utan för att testa om deras önskemål, som kunde innehålla komplicerade tekniska instruktioner, lästes noggrant.
Efter att flaskan nu har delats ut har de ändrat i sin integritetspolicy. Nu står det istället ”vi vet att ingen läser det här, eftersom vi skrev i februari att vi skulle skicka en god flaska vin till den första personen som kontaktar oss, och det var först i maj som vi fick ett svar.”
Flaskan som delades ut var en Château de Sales 2013/14, Pomerol.