Tjänsten där yngre hjälper äldre

Det rådande coronaviruset har ställt till det för många. Äldre har svårt att ta sig till apoteken samtidigt som unga förlorar sina jobb. Men tänk om man kunde lösa båda problemen samtidigt?

Många äldre vet inte hur man beställer på nätet.
Många äldre vet inte hur man beställer på nätet.

Det smittsamma viruset har gjort de som ingår i en riskgrupp rädda för att behöva lämna sina hem. De kämpar med att hitta nya sätt att få mat hem till dörren och likaså sina mediciner. Ytterligare ett problem är ensamheten nu när de inte har möjlighet att träffa någon då de riskerar att smittas.

Pandemin har också lett till att många har förlorat sina jobb. Speciellt de unga. Viruset har tvingat oss att hitta nya kreativa lösningar på hur vi gör saker och har öppnat upp för olika typer av initiativ. En sådan kreativ lösning är Telefonapoteket.

Idén formades när Marika Baltscheffsky, marknadschef på nätapoteket Meds, försökte hjälpa sin mormor att beställa hennes mediciner på nätet. Hon guidade henne på telefon och tänkte att det här borde vara ett permanent sätt som kan hjälpa fler.

– Varför ge dem fisken när du kan ge dem fiskespöt, säger Marika Baltscheffsky. Hon syftar på att det är bättre att lära ut digitala kunskaper så att de sen vet hur de kan beställa själva.

Många äldre vet inte hur man beställer på nätet

Hjälplinjen fungerar som en kundtjänst, men inriktar sig på att hjälpa personer med sämre internetkunskaper att beställa hem sin medicin. Stegvis hjälper de inringarna att använda appar som Swish eller BankID för första gången för att göra det lättare för riskgrupperna att slippa köa på apoteket.

Det tog bara några dagar från idé till lansering och nu är initiativet uppskattat av de utsatta riskgrupperna, de unga rekryterade och sjukvårdspersonal som tipsat sina patienter. Tjänsten har hjälpt folk i ungefär en månad nu.

– Nu är vår näst största målgrupp kunder över 65 år. De pratar ofta i en halvtimme, vilket även ger dem lite umgänge i sina isolerade hem, säger Marika Baltscheffsky.

Nya jobbmöjligheter

Telefonlinjen har inneburit nya jobbmöjligheter. Personalen bokas per timme och guidar de som ringer in genom hela processen. Ella Gutzen, 22 år, är en av dem. Hon pluggar psykologi och jobbar på hjälplinjen vid sidan av.

– Det är ett jättebra initiativ, det känns bra att kunna vara med och hjälpa till i en situation som den här, säger Ella Gutzen.

Marika Baltscheffsky vill gärna se att deras initiativ och liknande tjänster fortsätter även efter att pandemin är över. De har kontaktats av andra företag, främst inom livsmedelsbranschen, som är intresserade av tjänsten. Något som både skulle skapa nya jobb och göra samhällsnytta.

– Vi tycker att de som behöver hjälp ska få det, säger hon.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget