TikTok som nyhetskälla

Medieanvändningen i Sverige ligger fortsatt på rekordhöga nivåer. Det visar den årligen återkommande mediebarometern som släpptes idag. Tiktok och Instagram är de vanligaste sociala kanalerna för nyhetsuppdatering bland unga.

Mediebarometern kartlägger hur svenskarna tar till sig nyheter. Den visar på ett fortsatt stort intresse för nyheter bland den svenska befolkningen. Bilradion och Tiktok är populära kanaler för att ta till sig nyheter.

Under 2022 var det krigsutbrottet i Ukraina och val i Sverige som fick invånarna att följa nyheterna. Under 2023 var det rapportering kring höga räntor, prisökning och ett oroligt världsläge som engagerade.

Bernice, 17, tar del av nyheter varje dag. Oftast via TikTok och Instagram. Hon tycker det är viktigt att kolla läget.

– Speciellt dagens läge. Det är knas, säger hon.

I genomsnitt lägger svensken nästan sju timmar på medier per dag. Rörlig bild är allra vanligast. Bilradion är det vanligaste sättet att lyssna på radio och bland unga trendar sociala medier. I åldersgruppen 15 till 24 år var Tiktok och Instagram de mest använda nyhetskällorna bland de sociala nätverkstjänsterna, visar undersökningen från Nordicom vid Göteborgs universitet.

Läget har tagit sig ut på stan för att fråga unga hur de helst kollar läget!
Läget har tagit sig ut på stan för att fråga unga hur de helst kollar läget!
Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter