Tiktok en allt vanligare nyhetskälla för unga

Kvällstidningarna, Expressen och Aftonbladet, har blivit stora makthavare på Tiktok.

I dag får allt fler ungdomar sina nyheter från appen.

– Vi tycker att det är jätteviktigt att vara där de unga finns, speciellt i dessa tider när det är så svårt att lita på det man ser i sociala medier, säger Agnes Almqvist Källén, chef för Expressens sociala medier.

Många svenska ungdomar använder i dag Tiktok för att få nyheter.
Många svenska ungdomar använder i dag Tiktok för att få nyheter.

– Hej Tiktok.

– Hej Insta.

Eller.

– Hej Snap.

Det är tre fraser som många av Sveriges ungdomar får höra dagligen i sina flöden på Tiktok, Instagram eller Snapchat. På skärmen syns Expressens nyhetsankare Lisah Silfwer, ofta med bilder eller videor i bakgrunden.

Klippen med Lisah Silfwer, eller hennes reporterkollegor, är inte längre än en halvminut. Bakom kameran kan Expressen däremot lägga ner flera timmar per klipp och många är involverade i att producera det som Sveriges ungdomar sedan ser på sina mobiltelefoner.

Agnes Almqvist Källén är chef för Expressens sociala medier.
Agnes Almqvist Källén är chef för Expressens sociala medier.

När inläggen handlar om aktuella nyhetshändelser, som skjutningar eller mord, kan det ta ungefär en timme från det att Expressen har skrivit om det till att ett inlägg ligger ute på Tiktok, berättar Agnes Almqvist Källén som är chef för Expressens sociala medier. De kan också jobba med längre projekt, som kan ta en vecka, för att ge den unga publiken en bred bild av vad som händer och inte bara lyfta fram det som är hetast just nu.

– Vi tycker att det är jätteviktigt att vara där de unga finns, speciellt i dessa tider när det är så svårt att lita på det man ser i sociala medier, säger Almqvist Källén.

Tiktok populär nyhetskälla

Nästan varannan 9–14-åring och två tredjedelar av alla 15–24-åringar använde Tiktok varje dag förra året, enligt årets mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nästan varannan 15–24-åring använde också Tiktok för att få nyheter, och i åldern 9–14 år nästan var tredje, visar undersökningen. Det finns därmed en stor publik att slåss om för de som förmedlar nyheter på Tiktok.

Almqvist Källén säger att Expressen fokuserar mycket på vad inläggen ska handla om, för att locka så många som möjligt till sina inlägg.

– Vi väljer ämnen som berör, som skola, och andra saker som påverkar unga människor, säger hon.

Emanuel Karlsten (vänster) är ordförande för Medieakademin.
Emanuel Karlsten (vänster) är ordförande för Medieakademin.

När Medieakademin släppte den årliga Maktbarometern för 2023 låg Expressen på femte plats över de mäktigaste svenska kontona på Tiktok. Det gör de till det mäktigaste mediebolaget i Sverige på appen. Expressen klättrade femton platser från 2022, förbi bland andra Aftonbladet som kom sexa på listan.

Emanuel Karlsten är ordförande för Medieakademin. Han förklarar att kvällstidningarna har gjort stora satsningar för att nå ungdomarna på Tiktok, vilket ligger bakom deras stora ökning.

– Kvällstidningarna tjänar inga pengar på Tiktok men de ser det som ett sätt att göra sig relevanta för unga, säger han.

Maktbarometern utgår inte från hur många följare ett konto har, utan hur många som tittar på, kommenterar, gillar och delar inläggen. Följarantalet är alltså inte avgörande för att inläggen ska dyka upp i så många flöden som möjligt, utan snarare hur många som kommenterar, gillar och delar inläggen.

Expressens inlägg på Tiktok är därför noga uttänkta för att de ska få ungdomarnas tummar att stanna till i det snabba flödet. Det handlar inte bara om innehållet, utan också om hur inläggen är utformade.

– När man ser Lisah, som många känner igen i sitt flöde, då vet man att här kommer kanske en intressant nyhet från Expressen. Vi vet också att 30 sekunder är ungefär så länge folk orkar titta. Blir det längre än så blir det snabbt ointressant och man svajpar vidare, säger Agnes Almqvist Källén.

Framtiden oviss

De senaste veckorna har det blåst upp till storm kring Tiktok och deras kinesiska ägare, Bytedance. I USA har president Joe Biden godkänt ett förbud av Tiktok, om inte Bytedance säljer appen inom nio månader.

Den 29 april sa EU-kommisionens ordförande, Ursula von der Leyen, att ett liknande förbud i EU inte är uteslutet. Kritiken handlar om att kinesiska staten kan få tillgång till information om Tiktoks användare via appens kinesiska ägare. På så sätt kan Tiktok användas av Kina som ett verktyg för att spionera eller sprida propaganda, menar kritikerna.

I Sverige har riksdagens utbildningsutskott också tvingat ägarna till Tiktok, och flera andra populära sociala medier, att svara på frågor om hur deras app bidrar till både ökat stillasittande och psykisk ohälsa bland barn och unga.

Almqvist Källén tror inte att Tiktok kommer att förbjudas i Sverige inom en snar framtid, även om hon följer utvecklingen.

– Jag föreställer mig att det inte är en jätteenkel grej att bara införa ett förbud, och det skulle nog vara ganska mycket protester med tanke på hur många som använder appen och hur många som har den som sin inkomstkälla, säger hon.

Emanuel Karlsten tror inte heller att kontroverserna runt Tiktok kommer att hålla unga borta från appen.

– Jag tror inte att unga bryr sig eller tänker särskilt mycket på det, säger han.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter