Det är The Guardian som nyligen gjort en granskning av BM Boys och sextortion, som fenomenet de sysslar med kallas. Många av de som drabbats av gruppens bedrägerier är amerikanska tonårspojkar.
BM Boys använder Tiktok för att rekrytera nya medlemmar. Bedragarna visar i videor de publicerar på plattformen upp en lyxig livsstil med pengar, designerkläder och dyra resor, vilket lockar fler unga pojkar att ansluta sig till rörelsen. För att utpressa offer används även Instagram. Meta kunde under 2024 meddela att de stängt av 63 000 Instagram-konton som påstods ha kopplingar till sextortionutpressare i Nigeria.
Läget har varit i kontakt med Charlotta Mauritzson, samordnare på Nationellt bedrägericentrum. Hon beskriver hur den här typen av bedrägerier snabbt utvecklar sig från något som kan verka oskyldigt. ”Bedragarna låtsas vara tjejer med hjälp av kapade bilder. De skickar över en bild och vill ha en tillbaka, först helt vanliga ansiktsbilder sedan allt mer avklädda.”, skriver hon till Läget. När bedragarna fått en avklädd bild börjar de genast hota om att sprida den till alla i offrets bekantskapskrets om de inte får betalt.
Charlotta Mauritzson har flera förebyggande tips när det gäller säkerhet och integritet på sociala medier!