Tidningsbranschen i ekonomisk coronakris

TV4 spår miljardtapp och Tidningsutgivarna säger att det är brådskande att man får stöd från regeringen. Nyhetsförmedlingen är viktig i coronakrisen, men på grund av den sjunker annonsintäkterna.

Flera massmedier redogör för att befolkningens efterfrågan på nyheter är väldigt stor just nu. I pågående coronakrisen blir behovet av information och journalistik tydlig, men under tiden minskar annonsintäkterna till redaktionerna drastiskt, rapporterar TT.

Jan Fager, tillförordnad vd på branschorganisationen Tidningsutgivarna, förklarar att branschen redan under normala omständigheter ”bara går jämnt upp” ekonomiskt.

– Det finns inga lador att hämta pengar i, säger han till TT.

Nyhetsbranschen satt i slutet på mars i möte med kulturminister Amanda Lind (MP). Under mötet lade de fram önskemål till regeringen, bland andra ett utökat mediestöd. Regeringens svar ännu i ankommande, men Fager säger att det är bråttom.

– Jag väntar febrilt, säger han till TT.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget