Den 27:e oktober förra året inledde IF Metall en strejk på Teslas serviceställen i Sverige. Anledningen? Tesla vill inte teckna kollektivavtal. Kollektivavtal är ett avtal mellan bolag och facklig organisation som reglerar löner och säkerställer att de som jobbar får exempelvis semester, tjänstepension och övertidsersättning.
I mars berättade Sverigechefen för Tesla till Dagens Industri att kollektivavtal inte är något som önskas inom företaget. Detta bland annat eftersom anställda är nöjda och redan får “fina förmåner och ersättningar”.
Idag rapporterar Dagens Arbete att 24 personer flugits in från olika europeiska länder och arbetat i Teslas verkstäder sedan februari.
– Det är allvarligt. Parterna kom överens 1938 om att det här inte ska vara något man tillämpar. Nu kringgår Tesla det här för att dumpa villkoren. Det är vad det handlar om, säger Peter Lydell, ombudsman i IF Metall Uppsala, till Dagens Arbete.
Att detta sker möjliggörs av EU-regler som säger att arbetare har rätt att jobba i andra EU-länder under tidsbegränsade perioder. Adis Heldic, ombudsman för IF Metall i sydvästra Skåne, ser Teslas agerande som ett hot mot den svenska modellen.