Det är kaos i nyhetsvärlden. Tiktok, Facebook och Netflix haffar din uppmärksamhet från nyhetsmedierna. Det är visningar som i längden betalar notan. Men Aftonbladet och SVT hoppas på att ha kommit på en lösning.
– Det är vertikalt, profil-drivet, kort, man har möjlighet att interagera, det är lätt och snabbt att navigera från ett klipp till ett annat. Och det här med att lajka är något man är van vid, säger Erica Lascelles, videochef på SVT till Medierna.
I Aftonbladets app kan du nu svajpa nedifrån och uppåt för att hoppa från nyhet till nyhet. De presenteras i mobilform och hela skärmen täcks ifall du håller mobilen stående. Så är det också på SVT play, “mixade nyheter” heter det. Där kan du även gilla vissa nyhetsklipp, fler gånger. På SVT nyheter har de ett instagramliknande format som kallas “veckans framsteg”. De ungdomar som Läget pratar med i stan gillar iden att göra nyheterna korta och anpassade till sociala medier.
Underhållning blandat med lite nyheter, och det ska gå snabbt, säger Elise, 17, är nyckeln till hennes uppmärksamhet.
För Amanda, 16, är grejen med sociala medier att man kan interagera och skicka klipp till kompisar. Där avviker Aftonbladet och SVT:s funktioner.
Det är vanligast att 15-24 år får sina nyheter i sociala medier, enligt Mediebarometern 2022. Rapporten visar också att drygt hälften av Sveriges befolkning tar del av nyheter antingen på Instagram eller Facebook. Något som biträdande redaktionschef på Aftonbladet, Martin Schori, tycker “borde skrämma skiten ur alla mediechefer”, skriver han i Dagens media.