SVT vill svajpa yngre tittare till sig

SVT och Aftonbladet tar en ny offensiv i kampen om dig. Ett Tiktok-liknande format på sina appar ska försöka flörta med yngre, som vanligtvis dissar alla nyhetssidor.

– Det är lite tråkigt att det bara är nyheter, säger Kim, 16.

Det är kaos i nyhetsvärlden. Tiktok, Facebook och Netflix haffar din uppmärksamhet från nyhetsmedierna. Det är visningar som i längden betalar notan. Men Aftonbladet och SVT hoppas på att ha kommit på en lösning.

– Det är vertikalt, profil-drivet, kort, man har möjlighet att interagera, det är lätt och snabbt att navigera från ett klipp till ett annat. Och det här med att lajka är något man är van vid, säger Erica Lascelles, videochef på SVT till Medierna.

I Aftonbladets app kan du nu svajpa nedifrån och uppåt för att hoppa från nyhet till nyhet. De presenteras i mobilform och hela skärmen täcks ifall du håller mobilen stående. Så är det också på SVT play, “mixade nyheter” heter det. Där kan du även gilla vissa nyhetsklipp, fler gånger. På SVT nyheter har de ett instagramliknande format som kallas “veckans framsteg”. De ungdomar som Läget pratar med i stan gillar iden att göra nyheterna korta och anpassade till sociala medier.

Underhållning blandat med lite nyheter, och det ska gå snabbt, säger Elise, 17, är nyckeln till hennes uppmärksamhet.

För Amanda, 16, är grejen med sociala medier att man kan interagera och skicka klipp till kompisar. Där avviker Aftonbladet och SVT:s funktioner.

Det är vanligast att 15-24 år får sina nyheter i sociala medier, enligt Mediebarometern 2022. Rapporten visar också att drygt hälften av Sveriges befolkning tar del av nyheter antingen på Instagram eller Facebook. Något som biträdande redaktionschef på Aftonbladet, Martin Schori, tycker “borde skrämma skiten ur alla mediechefer”, skriver han i Dagens media.

 Lina Törnqvist (höger) och Erica Lascelles (vänster)
Lina Törnqvist (höger) och Erica Lascelles (vänster)

– Jag kör mest Tiktok för nöje, slöscrolla och inget mer. Vill jag läsa nyheter så går jag till en riktig sajt och läser nyheter på riktigt, säger Carl, 17.

Erica Lascelles säger till Medierna att det är syftet med att SVT finns på Tiktok. Ni ska slussas till deras nyhetssida, och så är det också för oss på Läget. Men Aftonbladet och SVT går ett steg längre. De vill försöka få er att hänga på deras sajter längre, genom att ha ett format som ni är vana vid.

– Det känns som att mycket av det där är för att få ens uppmärksamhet, jag skulle nog tycka att det är överdrivet efter ett tag, säger Amanda, 16.

Och det har Aftonbladets videochef, Lina Törnqvist, koll på. Hon säger till Medierna att den unga målgruppen märker så fort de försöker nå unga.

De känner av desperation väldigt snabbt.

Så frågan är om detta kommer att funka. Lina Törnqvist säger till Medierna att de redan nu ser att funktionen ger bra resultat men Erica Lascelles är mer restriktiv.

– Det återstår och se, säger Erica Lascelles på Medierna.

Webbfråga Vill du se fler nyheter anpassade till sociala medier?

Visa resultat
Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter