Snusreklam stäms av KO – tomte öppnade kalender

Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) företaget Westridge AB. Företagets reklam för vitt snus på Tiktok går över gränsen anser KO.

– KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid, säger Ida Nyström, processråd vid KO.

Folhälsomyndigheten menar att användningen av snus bland unga i Sverige har
ökat under de senaste åren.
Folhälsomyndigheten menar att användningen av snus bland unga i Sverige har ökat under de senaste åren.

Reklamerna på Tiktok har bland annat visat en tomte som har kalenderöppning och personer som har smaktest av vitt snus medan de skämtar med varandra.

Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Ungdomar i 12-19 årsåldern är de som spenderar mest tid på Tiktok. Därför menar KO att risken att barn och unga ser och påverkas av reklamen är stor.

”KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid” säger Ida Nyström, processråd vid KO.

Bröt mot lagen

Efter nikotinprodukter utan tobak som vitt snus, vapes och e-cigaretter blivit mer populära kom lagen om tobaksfria nikotinprodukter 2022.

I augusti 2023 inledde Konsumentverket ett ärende mot Westridge eftersom myndigheten tyckte att snusföretagets reklam på deras webbplats, Instagram- och Tiktokkonto bröt mot lagen. Företaget ska då ha tagit bort vissa av reklaminläggen men sedan publicerat nya inlägg som även de stred mot lagen. På grund av detta ansöker nu Konsumentombudsmannen om stämning mot företaget.

Inte bara KO som stämt svenska snusföretag

En amerikan stämde snusföretaget Swedish Match och deras ägare Philip Morris eftersom han menar att det vita snuset gett honom problem med hälsan. Bland annat med tänderna. Han menar även att produkten har marknadsförts på ett vilseledande sätt. I USA lägger så kallade ”zynfluencers” ut klipp på sociala medier där det vita snuset bland annat marknadsförs göra en mer intelligent, ångestfri och klarare i huvudet, vilket SVT rapporterade om förra månaden. I ett mejl till SVT skriver ägaren Philip Morris att ”anklagelserna saknar grund och vi kommer kraftfullt gå i svaromål”.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter