Skistar aktiverar snögarantin - ger pengarna tillbaka

Skistar ger nu möjligheten till sina kunder att använda sin snögaranti och få pengarna tillbaka. Anledningen är att de inte kan hålla öppet tillräckligt många backar som utlovats.
– Det har varit en extremt mild och extremt snöfattig säsong, säger Niclas Sjögren Berg från Skistar till TT.

Förutom Sälen berörs även skidorterna Trysil och Vemdalen av snögarantin, upp emot 700 bokningar kan komma att påverkas.
Förutom Sälen berörs även skidorterna Trysil och Vemdalen av snögarantin, upp emot 700 bokningar kan komma att påverkas.

Läget har tidigare rapporterat om snöbristen som har drabbat Kittelfjäll. Destinationen i södra Lappalandsfjällen är inte ensam om att ha en dålig snösäsong. Under påskveckan rapporterades det om vattenfyllda backar och stängda pister i bland annat skidanläggningen Sälen, som sköts av Skistar. Bolaget utlovar minimum femton pister öppna i Sälen vilket de inte tror att de kommer kunna uppnå.

Pengarna tillbaka

Niclas Sjögren Berg är ansvarig för Skistars alla destinationer. Han säger till TT att de som väljer att avbryta sin resa före eller precis vid ankomst kan aktivera snögarantin och få pengarna tillbaka för skidpass, boende, skidskola och skidhyra.

– Det har varit en extremt mild och extremt snöfattig säsong. Det var även milt mitt i säsongen så snösmältningen startade tidigare, säger Niclas Sjögren Berg till TT.

Besvikna påsklovsbesökare berörs ej

För de som blev missnöjda under påsklovet över snöbristen kommer dock inte få några återbetalningar. Eftersom antalet öppna pister överskred minimigränsen för snögarantin.

 – Vi uppfyllde och uppfyller fortfarande snögarantin, säger Niclas Sjögren Berg till TT.

Ämnen i artikeln
Mer från: Klimat
Mer från Nyheter