Årets violfärgade majblomma är designad av 16-åriga Alexis Monnakgotla Svensson. Inspirationen kommer från kompisen Viola som Alexis träffade på ett teaterläger.
Sälj med gott syfte
Igår började försäljningen av årets majblomma. Läget har pratat med några av barnen som säljer majblommor runtom i Stockholm.

Läget har varit ute och pratat med barnen som säljer årets majblomma.
Otis, 12, säger att han redan hunnit sälja majblommor för flera tusen kronor. Han har sålt både ute på stan och via nätet.
- Jag skickade en länk på messenger, det funkade jättebra och man får mer gjort, säger Otis.
Han förklarar också att 20% av vinsten går till klasskassan och hans klass samlar ihop pengar för att gå på ett nöjesfält. Resten av pengarna från försäljningen går till välgörenhet, något som Otis tycker är väldigt bra.

Utöver den klassiska majblomman med tio blad har organisationen i år lanserat en begränsad upplaga av blommor som saknar ett blad. Syftet är att belysa att 1 av 10 barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet.

Några som också är ute och säljer majblommor är Julian, 12 och Shane, 11. De båda började sälja igår och tycker försäljningen har gått lite segt hitills.
- Vi tänker börja sälja på nätet snart och hoppas att det går bättre, säger Julian.
De har pratat om barnfattigdom i skolan och tycker att blomman med nio blad verkar som ett bra initativ.














