Res inte med oss, men behåll era busskort.

”Res helst inte med oss” säger Stockholms länstrafik i sin reklam. Kunder som betalat busskort de aldrig kommer att använda är upprörda. Om företaget kommer att kompensera dem är ännu obestämt.
 – Omfattande återköp av biljetter kan ha stor påverkan på Stockholms ekonomi, säger Clas Keisu, pressansvarig på SL.

På bussarna är den främre ingången stängd och passagerarna hänvisas att kliva på genom de bakre dörrarna.
På bussarna är den främre ingången stängd och passagerarna hänvisas att kliva på genom de bakre dörrarna.

Välkommen till Stockholms Länstrafik
En ung kille med positiv stämma. Han säger att återköp av min bussbiljett inte är möjlig, eftersom att perioden är under nittio dagar. Det har han fått meddela många som ringer till kundtjänst de senaste veckorna.

– Enda gången vi gör återköp på en trettiodagars-biljett är om den inte är aktiverad. Är det en biljett på nittio dagar eller ett år så ger vi tillbaka det som kvarstår efter avdraget, vilket är en summa som dras för varje dag du haft kortet aktiverat, säger han.

De flesta väljer att inte göra ett återköp eftersom att det inte är lönsamt. Avdragssummorna når biljettens köpvärde efter tre månader och inget betalas tillbaka.

Reglerna kring återköp påverkas inte av corona i dagsläget. Även om många kunder inte kan använda busskorten på grund av förändrade livsvillkor.

Stockholmsbussarna rullar ofta med glesa, eller obefintliga, passagerare.
Stockholmsbussarna rullar ofta med glesa, eller obefintliga, passagerare.

I sin reklam uppmanar SL sina kunder att undvika kollektivtrafiken om deras arbete inte är samhällsviktigt. Responsen är stark och i kommentarsfälten interagerar kunderna upprört. Även ett månadskort är dyrt för en student eller pensionär, och för någon som förlorat jobbet på grund av corona är ett årskort varken behövligt eller ekonomiskt hållbart.

Många verksamheter som säljer biljetter eller medlemskap men som blivit obrukbara på grund av corona har gett möjligheten att pausa dessa, eller erbjudit en ekonomisk ersättning. Hur SL ska ta hand om sina kunder är däremot inte beslutat.

Clas Keisu är pressansvarig på SL förklarar att ersättning för Stockholms resenärer inte prioriteras för tillfället. Trafikförvaltningen har fått uppdraget att se över en kompensation, men hur den i så fall kommer att se ut är inte bestämt.

– Omfattande återköp av biljetter kan ha mycket stor påverkan på Stockholms ekonomi. Beroende på vilka summor det handlar om kan det krävas att besluten tas i trafiknämnden eller i Regionfullmäktige. Resenärerna kommer förr eller senare få svar, säger Clas Keisu.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget