Putin-kritiska artiklar spreds på nyhetssajt - “ta en skärmdump”

Över 30 regimkritiska artiklar har under måndagen publicerats på den ryskvänliga nyhetssajten Lenta. Artiklarna publicerades under tiden Ryssland firade segerdagen.

SEGERDAGEN. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT /

Artiklarna som publicerades innehöll bland annat kritik mot Putins användning av segerdagen för att rättfärdiga invasionen av Ukraina. De två journalisterna som uppges ligga bakom publiceringen, Egor Poljakov och Alexandra Mirosjnikova, hävdar även i texterna att Ryska politiker ljuger för anhöriga till soldater som dog som när flaggskeppet Moskva sjönk, skriver CNN.

”Vanliga människor dör, fredliga kvinnor och barn dör i Ukraina. Med tanke på retoriken vi har sett kommer det här inte att upphöra. Vi kunde inte acceptera det här längre. Det här var det enda rätta vi kunde göra”, säger han till The Guardian.

Vladimir Putin kallas en ”ynklig paranoid diktator” i texterna och anklagas för att föra det ”blodigaste kriget under 2000-talet”.

Varje artikel innehöll i början ett meddelande till läsaren där det stod:

”Friskrivningsklausul: Detta material är inte godkänt av staten, därför kommer presidentadministrationen att radera det … Med andra ord: Ta en skärmdump genast, annars hinner det raderas.”

De båda journalisterna uppgav även i slutet av artikeln att de nu söker nytt jobb, advokater och eventuellt politisk asyl. I Ryssland infördes en lag där alla som sprider “falsk information”, det vill säga information som inte följer den ryska linjen, kan få upp till 15 års fängelse.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget