Flera public service-bolag har fått stämpeln “statsfinansierad media” på Twitter och väljer att lämna plattformen.
— Det är högst oroväckande, enligt SVT:s kommunikationsdirektör.
Lämnar Twitter efter stämpeln
Kanadensiska CBC och amerikanska PBS och NPR väljer att lämna Twitter efter att ha fått stämpeln “statsfinansierad media” på Twitter. Svenska SVT, Ekot och UR har fått märkningen “offentligt finansierad media”.
Brittiska BBC fick till en början märkningen “statsfinansierad media”. Efter kritik ändrade dock Twitter så att BBC nu klassas som ”offentligt finansierad media”, precis som de svenska motsvarigheterna.
Menar att agerandet är oroväckande
– Just nu känns det som att Twitter helt oförutsägbart och utan eftertanke klistrar epitet på medier vilket är högst oroväckande, och det har fått våra public service-kollegor runtom i världen att reagera, säger Hanna Dowling, tf HR- och kommunikationsdirektör på SVT till Expressen.
Deras egen stämpel “offentligt finansierad media” är hon inte lika kritisk till.
– Just den märkningen beskriver bara finansieringsmodellen och det som står är korrekt. Detta till skillnad från ”statsfinansierad media” som Twitter beskriver som medier där staten delvis har inflytande över innehållet, säger Hanna Dowling till Expressen.