Postnord är ett av de företag som gynnas ekonomiskt av pandemin. Enligt deras kvartalsrapport är deras vinst 830 miljoner kronor före skatt, vilket kan jämföras med 299 miljoner kronor under första kvartalet förra året. Något Postnord förklarar med att e-handeln ökat kraftigt under pandemin.
– Det beror på att man har mer tid att e-handla och inte är i fysiska butiker i samma utsträckning som innan. Enligt vår bedömning är det i stor utsträckning en pandemieffekt, säger Henrik Ishihara på Postnords pressavdelning.
Men samtidigt som paketvolymerna ökat kraftigt syns en markant minskning av skickade brev. Enligt Henrik Ishihara är det en trend som går hand i hand med digitaliseringens framfart.
– Digitaliseringen påverkar oss på två olika sätt. Vi kommunicerar mindre skriftligen, vilket gör att antal brev minskat kraftigt. Men den innebär också att vi e-handlar mycket mer.
Att pandemin är en huvudsaklig orsak till det ökade resultatet råder det inga tvivel om. Men under de senaste åren har man sett en ihållande trend vad gäller ökad e-handel. Huruvida svenskarna kommer att handla på internet i samma omfattning återstår att se. Henrik Ishihara misstänker dock att vi kan komma att se en marginell minskning i början, men att e-handeln är här för att stanna. Pandemi eller ej.