Ord kopplade till varumärken stryks ur ordböcker

Ord som googla, lego och keso och många fler kommer inte längre kunna slås upp. Påtryckningar från varumärkesinnehavare tvingar nu utgivare att stryka märkesrelaterade ord ur ordböckerna.

- Sådant här brukar inte ske med allmänhetens vetskap, berättar språkvetaren Anders Svensson för TV4.

Storföretagen har både motiv och medel att påverka språket.
Storföretagen har både motiv och medel att påverka språket.

Vad gör du när du inte vet svaret på en fråga? Vad kallas plastklossarna som kan byggas ihop till unika kreationer? Vad heter den vita färskostgeggan som är vanlig till frukost? Om ditt svar är googla, lego och keso kommer du inte få stöd av ett lexikon. De är nämligen några av de ord som nu försvinner från våra svenska ordböcker.

Att dessa ord lämnar ordböckerna är inte för att de inte fyller en funktion i det svenska språket. Orsaken är mer komplicerad än så. Det finns nämligen en grupp i samhället som har både motiv och medel att påverka vilka ord som finns med i listan: varumärkesinnehavare.

När ord som googla, lego och keso används i sammanhang som inte har med varumärket att göra, finns risken att de förlorar sitt varumärkesvärde. Det är åtminstone vad företagen oroar sig för.

– Man är rädd för att orden ska förlora sin status som varumärken om de är med i ordböckerna, säger Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen, till TV4.

Anders Svensson berättar vidare att ordboksutgivarna bara vill skildra det svenska ordförrådet som det ser ut och har inga ekonomiska motiv bakom urvalet. Eftersom storföretagen ofta har större ekonomiska och juridiska resurser tvingas ordboksutgivarna ändå att ge med sig och stryka orden.

Sker i det dolda

Maktkampen mellan ordboksutgivare och varumärkesinnehavare uppmärksammas sällan och sker ofta i tysthet. Helt plötsligt kan ord försvinna eller ändras utan att allmänheten informeras.

Enligt Anders Svensson gynnas ingen av parterna av att tala öppet om när ord med varumärkesstämpel stryks. Varumärkesinnehavare vill inte att allmänheten ska veta att varumärket håller på att förlora sin särskiljningsförmåga, och inte heller ha publicitet som påverkar varumärket negativt. Ordboksutgivare å sin sida vill inte att fler företag ska inspireras att höra av sig och kräva ändringar.

– En juridisk process mot ett internationellt storbolag riskerar att både bli dyr och utdragen, säger Anders Svensson i ett pressmeddelande.

Får man fortfarande använda orden?

Även om orden försvinner från ordlistan, kan ingen förbjuda dig från att använda dem i vardagliga sammanhang - inte ens varumärkesinnehavarna. Men i ordböckerna får du numera nöja dig med mer generiska ord som söka, byggkloss och färskost.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter