Nytänkande nyanlända UF-företagare vidare till SM

UF Tillsammans UF
UF Tillsammans UF

De är nyanlända och har inga tidigare erfarenheter inom ekonomi. Trots det har eleverna från språkintroduktion kommit längre med sitt UF-företag än många andra. Nu laddar de inför SM i ung företagsamhet och avslöjar bakgrunden till framgångarna.

Från vänster till höger: Shahram Rafiee, 20 år, ekonom/VD, Masoud Sedighi, 19 år, försäljare, Rohullah Rizwani, 19 år, inköpare, Mohammed Ewaz Amini, 19 år, VD, Hadi Karimi, 19 år, marknadsförare och Mazyar Keikhosravifar, tolk och rådgivare för UF Tillsammans UF.
Från vänster till höger: Shahram Rafiee, 20 år, ekonom/VD, Masoud Sedighi, 19 år, försäljare, Rohullah Rizwani, 19 år, inköpare, Mohammed Ewaz Amini, 19 år, VD, Hadi Karimi, 19 år, marknadsförare och Mazyar Keikhosravifar, tolk och rådgivare för UF Tillsammans UF.

När de slutat skolan för dagen, samlas grundarna till UF Tillsammans UF på Resurscentrum för nyanlända i Huddinge. För de flesta UF-företagen är resan vid det här laget över. UF, eller ung företagsamhet, utbildar gymnasieelever i entreprenörskap och förekommer mestadels på inriktningen ekonomi. Det går ut på att starta ett företag under ett skolår. Under februari ställer företagen ut på regionala mässor och endast ett fåtal tar sig vidare till SM. Senare på våren avvecklas UF-företagen.

Masoud Sedighi, Rohullah Rizwani, Mohammed Ewaz Amini, Hadi Karimi och Shahram Rafiee går utbildningen språkintroduktion, SPRINT. De är bland de första SPRINT-eleverna som driver UF-företag. För dem är resan inte slut än. På en torsdagseftermiddag i april förbereder de sig inför SM. De kom tvåa i tävlingen Årets Vara och lyckades därför ta sig vidare, vilket gör dem till de första SPRINT-eleverna som lyckas med det. Med dem sitter tolken och rådgivaren Mazyar Keikhosravifar. De klarar sig bra utan tolkhjälp.

Mazyar Keikhosravifar belyser deras utvecklade språkkunskaper och jämför den första kommunala mässan för Huddinges UF-företag, med den i Älvsjö för hela Stockholm.

– På UF-mässan i Älvsjö vågade de ta initiativ, gå fram och snacka mer med potentiella kunder och få sina produkter sålda, säger han.

Mycket mer än ett armband

Nyckelringar, armband och snart även bag-tags. UF-företagets produkter tillverkas på egen hand med hjälp av tråden paracord, silver, magnet, stämpel med företagets logga på och metalltråd. Flätar de accessoarerna på egen hand tar det runt 40 minuter. Samarbetar de två och två tar det hälften så lång tid. Produkterna säljs vanligtvis på beställning. Accessoaren placeras i en tygpåse och levereras med en lapp där det står om drömmar. Drömmar om ett bättre liv i Sverige.

Årets Vara
Årets Vara

Affärsidén bygger på relationen mellan nyanlända och svenskar. Tillsammans blir vi bättre och starkare, lyder budskapet. För att kunna uppnå gemenskap, respekt och jämställdhet mellan alla människor och för att förverkliga sina drömmar, behöver nyanlända och svenskar samverka. Det menar grundarna till UF-företaget.

– Vi alla bär på en historia om hur vi har kommit till Sverige med en massa drömmar, säger Masoud.

Läraren Michael Lindquist: ”Det blir viktigt på riktigt”

Bakom UF Tillsammans UF står Huddinge kommuns utvecklingsledare och lärare, Michael Lindquist. Han är aktiv inom ung företagsamhet och samarbetar med chefen för resurscentrumet. Tanken med projektet var integration.

– Nyanlända ungdomar har svårt att komma in i det svenska samhället. I skolan träffar de bara sina klasskamrater och talar ofta sina modersmål, säger han.

På den första mässan var de jättenervösa och passiva. Michael Lindquist tror att det bara gäller för dem att komma igång.

– Ju mer de utsätts för något i lagom dos, desto mer kommer de våga.

Killarna hade inga förkunskaper i företagsekonomi eller bokföring. De nya begreppen var inte heller självklara för dem.

– Jag kunde säga att nu ska vi ha mässa, eller nu ska vi göra en budget. Men de visste inte vad mässa eller budget var för något. För dem var det helt nya begrepp.

Den stora utvecklingen hos killarna tycker Michael Lindquist var mellan de två mässorna i december och februari, en väldigt intensiv period för UF-företagare.

– Det är då det blir viktigt på riktigt.

Tillsammans går det snabbare. Rohullah och Mohammed är mitt i tillverkningen av ett armband.
Tillsammans går det snabbare. Rohullah och Mohammed är mitt i tillverkningen av ett armband.

Ambition föder innovation

Rohullah lärde sig att fläta och tillverka liknande smycken av sin mamma i Afghanistan. Handgjorda smycken är vanligt där. Bakom tillverkningen ligger mycket arbete och innovativa lösningar. Killarna berättar om hur de i sista sekunden, innan ett försäljningstillfälle, löste ett problem de hade med att sätta ihop paracorden och magneten. Paracorden var för tjock för att trä in i hålet till magneten, så de kom fram till att metalltråd kunde hålla ihop dem. Men det gällde för dem att det skulle se estetiskt ut. De visar upp hur de med hjälp av en mindre borrmaskin tvinnade metalltråden.

På tisdags- och torsdagseftermiddagarna arbetar killarna med sitt företag på Resurscentrum för nyanlända i Huddinge. Inför mässorna och försäljningstillfällena kan det bli oftare. Det är inga problem att arbeta utanför skoltid, tycker Hadi och de andra instämmer.

– Vad ska man annars göra efter skolan, undrar Shahram.

Ett svart häfte ligger på bordet, framför Masoud. Han bläddrar i det. Den innehåller alla beställningar, avslutade och nya. På raderna står kontaktuppgifter till kunderna och specificerade beställningar: armband eller nyckelring, färg på smycket, bredden och storleken. I rummet talas mestadels svenska, trots att alla behärskar dari eller persiska.

Det har varit en stor efterfrågan på accessoarerna och företaget planerar inköp av mer material. På bilden: Hadi, Mazyar och Shahram.
Det har varit en stor efterfrågan på accessoarerna och företaget planerar inköp av mer material. På bilden: Hadi, Mazyar och Shahram.

Laddar inför SM med ett starkare självförtroende

Idag är planen att ska de beställa in silver och magneter till sina produkter. Enligt dem är inköpet av materialet det svåraste. De är eniga om att det roligaste med UF är att arbeta tillsammans och prata med andra. Inför SM ska de skriva en ny affärsplan och ett tävlingsbidrag, då man behöver göra det inför varje moment. Denna gång satsar de på en snyggare monter. Dessutom gäller det att förbereda sig mentalt.

Killarna har hittills lyckats kamma hem två priser vid olika tillfällen. Förutom andra plats i Årets Vara i Stockholmsregionen, vann de IKEAs pris, redan på Huddinges kommunala utställning i Kungens Kurva. De anser att deras marknadsundersökning har hjälpt dem mycket på vägen, då de har förstått kundbehovet. Men det ligger även en stark drivkraft och ambition bakom succéerna.

– Var inte rädd för att bara köra och våga göra fel. För det kommer att bli bättre och bättre, säger Mohammed.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget