Brittisk-schweziska råvarukoncernen Glencore planerar anläggningen tillsammans med det kanadensiska batteriåtervinningföretaget Li-Cycle som Glencore är delägare av. Planen går ut på att återanvända ett smältverk för zink och bly i Portovesme på Sardinien i Italien för att bygga anläggningen. Glencore äger 10 procent av Li-cycle och företagen kommer att äga anläggningen tillsammans.
Glencores verkställande ordförande Tim Johnston kommenterade att ”Den planerade anläggningen i Portovesme är ett viktigt projekt för Europas batteriåtervinningsindustri och förväntas var den största källan för återvunnen litium på kontinenten”.
Batteriåtervinning
Anläggningen på Sardinien kommer att producera ”svart massa” genom att strimla gamla litiumbatterier från bland annat elbilar. Sedan kan man använda hydrometallurgiska processer där olika kemikalier och ämnen används för att få ut litium, nickel och kobalt från massan. När ämnena sedan förädlats kan de användas för att producera nya batterier. Fabriken kommer ha kapaciteten att producera 50000-70000 ton av ”svart massa” per år.
Är efterfrågan på återvinning tillräcklig?
Glencore och Li-cycle är inte ensamma om att satsa på återvinning av litiumfabriker. Flera anläggningar finns redan i Europa, Li-cycle har tre stycken ytterligare anläggningar påve. Det är snarare tillgången på batteriskrot som saknas än kapaciteten att återvinna den. En prognos från konsultbyrån Circular Energy Storage säger att det kommer finnas tre gånger högre kapacitet för återvinning 2025 än batteriskrot. Glencore förväntar sig att mängden batteriskrot kommer öka exponentiellt och har egna prognoser som säger att en tiondel av EU:s batteribehov kommer uppfyllas av återvinning 2030.