Nästan var tionde SL-rulltrappa ur funktion

Få saker är så moralsänkande som att mötas av en avstängd rulltrappa i tunnelbanan. Om du har en känsla av att det börjat hända allt oftare på Stockholms stationer, så har du rätt.

Läget har undersökt varför många av SL:s rulltrappor inte fungerar.

Många rulltrappor i SL-systemet behöver bytas ut just nu.
Många rulltrappor i SL-systemet behöver bytas ut just nu.

I hela SL-systemet finns det drygt 500 rulltrappor. Ansvaret för driften av dem ligger hos Region Stockholms trafikförvaltning, som varje månad räknar ut hur många procent av rulltrapporna som faktiskt rullat när de varit schemalagda att rulla.

I februari månad, den senaste statistiken som Trafikförvaltningen kan ge, var siffran 92 procent. Det innebär att i snitt 40 av SL:s totalt 500 rulltrappor inte rullade under en vanlig dag i februari.

Jämfört med andra tunnelbanesystem är det en dyster siffra. I Londons tunnelbana fungerar just nu 98 procent av de cirka 600 rulltrapporna, enligt Transport for London som har hand om driften för systemet. I New Yorks tunnelbana (som förvisso har färre rulltrappor än Stockholms) fungerar alla rulltrappor, enligt Metropolitan Transportation Authority. Även i Chicago, Sydney och Moskva rullar allt som det ska, utan undantag.

Rulltrappan mot Björns trädgård i Medborgarplatsens tunnelbanestation.
Rulltrappan mot Björns trädgård i Medborgarplatsens tunnelbanestation.

Trafikförvaltningen menar att de trasiga Stockholms-rulltrapporna beror på flera faktorer. Dels genomför man just nu ett “omfattande utbytesprogram”, eftersom många rulltrappor i systemet passerat sina bäst-före-datum de senaste åren. Dessutom gör svårigheter att få tag på rätt reservdelar att trasiga rulltrappor blir stående längre. Även gruset som släpas in i rulltrapporna under vintermånaderna är ett problem, enligt Trafikförvaltningens presskommunikatör Sophie Gunnarsson.

– Gruset sliter kraftigt ner stegen till en nivå där de måste bytas ut för att rulltrappan ska få vara i drift. Det är ett tidskrävande arbete, och rulltrapporna måste vara avstängda under den tiden, säger hon.

Chris Clemons, presskommunikatör på Transport for London, blir förvånad av hur många rulltrappor som inte fungerar i Stockholm.

– Just nu kan jag räkna till att vi har 11 stycken rulltrappor som är ur funktion. Det är ganska normalt. Men 40 tycker jag låter som väldigt mycket, säger han.

Ibland behöver skyltarna också underhåll.
Ibland behöver skyltarna också underhåll.
Mer från Nyheter