Att vi uppmanas stanna hemma innebär att allt fler butiker gapar tomma. Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, säger att köpsuget minskar i karantänen eftersom vi inte får något tillfälle att klä upp oss, enligt TT.
Miljötänk pressar branschen till förändring
Modebranschen utmanades redan innan coronakrisen då efterfrågan på hållbarhet och miljötänk växer. Fysiska butiker kämpar även mot en ökad e-handel, berättar Emma Hernell, vice vd för HUI Research, för TT. Bland de klädkedjor som har tvingats ansöka om konkurs tillhör Flash och MQ:s dotterbolag Joy.
H&M presenterade sina delårssiffror förra veckan och de visade på en försäljningsnedgång med 46 procent i mars.
Ghost malls
Butiker och köpcentrum kämpar för att betala sina hyror. I USA fanns redan innan coronakrisen ett problem med tomma köpcentrum, så kallade ghost malls, till följd av att butiksägare inte har haft råd att betala hyran.
Snabbare förändring
På onsdag redovisas stilindex från Svensk handel gällande månadens försäljning av kläder och skor. Mikael Sandström gissar på en nedgång på 50 procent. Mycket tyder på att de ändrade konsumentbeteendena tvingar klädbranschen att förändras i snabbare takt.