Minskat resande och färre olyckor

Allt fler människor följer riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten och stannar hemma. Bilarna är nu mer i garagen än ute på vägarna, vilket är märkbart på statistiken över trafikolyckor i Sverige.

– Mindre rörlighet på vägarna leder till en mindre risk för olyckor, säger Amin Khabat, statistiker på Transportstyrelsen.

Den senaste tiden har trafiken på de svenska vägarna minskat.

Statistik från Transportstyrelsen visar att antalet döda i trafiken har minskat jämfört med tidigare år under mars månad. I mars 2019 omkom tio personer i bilolyckor, och 2020 hade sex personer rapporterats ha dött i trafiken.

Amin Khabat, statistiker och dataförvaltare på Transportstyrelsen, säger att de sociala restriktionerna som har införts på grund av coronaviruset har en indirekt effekt på det minskade antalet bilrelaterade olyckor.

– Man kan se en förändring när antalet rapporterade personolyckor har minskat, säger han.

Men Amin Khabat menar också att det är svårt att säga om det är en direkt korrelation mellan åtgärderna för att minska coronavirusets spridning och en lägre dödssiffra i trafiken.

– Men mindre rörlighet på vägarna leder till en mindre risk för olyckor, säger han.

Färre dödliga olyckor under påskhelgen

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, säger att trafiken på de svenska vägarna har minskat på grund av coronaviruset, speciellt under påskhelgen.

– Absolut, coronaviruset har haft en stor effekt på rörligheten vi ser i landet. På det stora hela har trafiken minskar med 20 % och ännu mer under påskhelgen, då 40 %, säger han.

Bengt Olsson tror att minskningen av trafiken också leder till färre olyckor.

– Under påsken till exempel, såg vi att antalet döda och även skadade var mindre, säger han.

Hastighet – den mest betydande faktorn

Trots att färre fordon som färdas ute på vägarna kan leda till ett minskat antal olyckor kan det finnas risker med mindre trafik. Bengt Olsson säger att hastigheten är det som oftast leder till mer allvarliga olyckor.

– Många tror att eftersom det inte finns några andra trafikanter ute så är det fri fart. Men när vi följer allvarligare olyckor där människor har blivit skadade eller dött, är hastigheten det som har mest betydelse.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Nyheter
3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Världsmiljödagen - en kampanj för en grönare framtid

Nyheter Söndagen den 5 juni är det Världsmiljödagen. Temat för året gå...

Sommarjobb: framtidsdrömmar och extrapengar

Nu står sommaren runt hörnet och för många ungdomar väntar någ...

Försvunnet sommartorg äntligen på plats

Nyheter Efter visst strul så är Kista Sommartorg för det mesta på plats.

”Alla bör ha läxhjälp för barn och ungdomar”

Nu anas ljuset i tunneln, skolterminen börjar lida mot sitt sl...

Så får du stressen att sluta

Nyheter Men vad är egentligen stress?

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...