– Jag har börjat måla med vattenfärg på kvällarna efter skolan när jag ändå har varit hemma, säger Tyra Danielsson, 15.
Hon har också provat på att virka.
– Jag försökte virka förut men det gick inte sådär jättebra. Jag har läst lite mer också.
Distansundervisning tillsammans med inställda fritidsaktiviteter har öppnat upp för mer tid att ägna sig åt annat för både högstadie- och gymnasieelever. Det har skapat utrymme för mer kreativitet.
– Jag har börjat måla med vattenfärg på kvällarna efter skolan när jag ändå har varit hemma, säger Tyra Danielsson, 15.
Hon har också provat på att virka.
– Jag försökte virka förut men det gick inte sådär jättebra. Jag har läst lite mer också.
Ylva-Li Sahlström, 15, har börjat brodera på gamla kläder och måla.
– Målat har jag inte gjort så mycket innan och broderat har jag inte gjort alls. Ritat har jag gjort lite, men det är mest nu jag börjat försöka lite mer, säger Ylva-Li Sahlström.
Emilie Caldenius, 15, har börjat sy kläder.
– Jag brukar sy linnen och toppar, för att det var lätt börja med, säger Emilie Caldenius.
Alva Jimmerfors, 16, har börjat måla och baka mer.
– Jag har dekorerat mer när jag bakar.
Hon berättar att hon har dekorerat mer med färger. Inte bara med bär som hon gjorde innan, utan hon gör bakverken mer konstnärliga med mönster och färg.
– Jag testade att göra med vit choklad som “splashar” ut från tårtan i blått och så tonar det ut till vitt.
Kommer du fortsätta vara mer kreativ än vad du var innan?
– Ja, det tror jag. Det är roligt, säger Alva Jimmerfors.
Under tiden det varit distansundervisning har Ida Eriksson, 17, mer börjat ta vara på det hon har omkring sig hemma.
– Eftersom att jag har haft mer tid själv hemma så har jag kunnat ta tag i mer saker som finns där hemma, som att spela instrument.
Ida Eriksson berättar att hon börjat skriva musik, att hon lärt sig spela både ukulele och saxofon. Hon har också lagt ner mer tid på att spela piano och gitarr.
Hon berättar att hon har haft tid att omvandla intryck till kreativitet.
– När man sitter hemma har man massa tidigare intryck, upplevelser och känslor. När man har tid kan man få in det i musiken, i ens dikter, poesi och dagbok.
Musiken och poesin säger Ida Eriksson har blivit mer inriktad på det personliga och känslor.
– Jag baserar musiken mer på det som är här och nu, och det som händer i mig.