Försäljningen av ekologiska produkter i matvarubutiker har sjunkit de senaste fem åren. Det pratas om höga priser och brist på mat med inflation och krig som påverkat utbudet. Generalsekreteraren Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter menar däremot att det handlar om att matbutiker slutat kampanja för ekologiskt. De har gjort en granskning av livsmedelsbutikernas agerande och insett att kampanjer för ekologiskt blivit färre.
Medvetet mindre ekologiskt i matvarubutikerna
Mindre ekologiska produkter syns i livsmedelsbutikerna visar den Ekologiska årsrapporten.
- Detta gör att den ekologiska marknaden kommer att minska, vilket gör ekoprodukter ännu dyrare, säger hållbarhetsexperten Ida Lind.

- När de säger att det beror på kundernas efterfrågan säger vi att det inte är hela sanningen, säger Bertoft.

Öka för att sedan minska igen
Ekologiska årsrapporten har använt sig av den oberoende hemsidan Matpriskollen som undersöker hur priset utvecklas för olika matvaror. Denna granskning utgår från 2014 och har undersökt priser till förra året. 2017 hade inhandlingen av ekoprodukter i matvarubutiker sin toppunkt. Då låg kampanjerna på 3500 för hela året, 2022 hade det enligt rapporten minskat till hälften.

En påverkning i ett större perspektiv
Ida Lind är marknads-och hållbarhetsexpert hos ekologiska lantbrukarna och bekräftar att ekoproduktionen kommer minska. Med denna utvecklingen kommer produkterna även bli dyrare.
- En jättetråkig utveckling för djuren och naturen. Djuren får ett mycket bättre liv när de får vara ute och som de vill i naturen, säger Lind.
Vända blad och se framåt
– Alla har varit så upptagna av matpriserna under 2022, så fördelarna med ekologisk mat har kommit i skymundan. Nu måste vi prata ännu mer om att produktionen av ekologisk mat gynnar sådant som biologisk mångfald och god djurvälfärd och ger mindre klimatpåverkan, säger Emma Rung, vd på KRAV till Organic Sweden.











