Under de närmsta tio åren planerar McDonald’s att öppna 200 nya restauranger i Norden och samtidigt hoppas de på att öka antalet kunder per år med en tredjedel.
5000 nya arbetstillfällen kommer, enligt McDonald’s själva, att vara en följd av den stora Norden-satsningen. Detta tycker Vilda Arvidsson, 16, från Järfälla är positivt. Hon menar att de som har jobbat på till exempel McDonald’s får en bra erfarenhet för framtiden, eftersom de får en större uppfattning om arbetslivet.
- Jag tycker att det är bra eftersom det ger många unga tillgång till jobb. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att jobba där, det känns som att det skulle öppna fler dörrar.
Vilda tycker själv om McDonald’s men tror inte att företaget kommer att nå sitt nya mål när det gäller antalet kunder.
– Jag tror inte att det kommer gå särskilt bra, säger hon. Det känns som att fler väljer andra ställen att äta på nu för tiden.
Hon tror dessutom att folk idag hellre väljer snabbmatskedjor som har fler hälsosamma alternativ på menyn, framför McDonald’s. Vilda tror att det är mycket tack vare sociala medier som den yngre generationen är så pass hälso- och kostmedvetna.
– Hemkunskap har ju alla haft och det har väl inte ändrats så mycket, antar jag. Men med hjälp av till exempel Instagram och Youtube är det enkelt att se vad andra äter och få deras tips.