Informationen som lämnas på Facebook kan till exempel användas för att visa reklam speciellt anpassad för användare, så kallade “riktade annonser”, eller användas för att känna igen ett ansikte. Facebook börjar den här veckan använda ett nytt sätt för att be sina användare om tillåtelse att använda den personliga informationen. Det uppger den amerikanska tidningen Wall Street Journal.
Påverkar användarna
Facebook ska försöka göra att så många personer som möjligt tillåter användning av den personliga informationen. På sidan där användarna får välja om de ska godkänna detta finns en blå knapp med texten “godkänn och fortsätt” och en vit knapp där det står “hantera inställningar”.
Det betyder att den som inte vill låta Facebook använda informationen tvingas göra fler knapptryck. Facebook försvarade sig vid en pressträff och menade att valen var tillräckligt tydliga även om fler klick behövdes för att inte ge tillåtelse att använda informationen.
Ny EU-lag
Facebooks nya sätt att fråga efter användning av information beror på den nya dataskyddsreformen, GDPR, som börjar gälla i alla EU-länder från den 25 maj i år. Lagen innebär bland annat förändringar för de som behandlar personuppgifter och att individer får större rätt till integritet.