Telefonförsäljning
Företaget som nu står inför en stämning från Konsumentverket byggde sin försäljning på att ringa eventuella kunder. Enligt Konsumentverkets pressmeddelande lovades gratis-paket, pristävlingar och bra erbjudanden.
Gunnar Wikström, processråd för Konsumentverket, har hand om ärendet.
– När det gäller situationen i telefon, kan det vara svårare att inte kunna läsa.
Vad säger lagen?
År 2018 kom lagen om särskilda regler vid telefonförsäljning. Här ingår det en bestämmelse om att alla avtal måste bekräftas i skriftlig form innan de fullföljs.
Det innebär oftast att man får en bekräftelse av det som diskuterades på telefon. Hur denna bekräftelse ser ut är oklart.
– Det finns egentligen inga formkrav på vad den ska innehålla för information, säger Gunnar Wikström.
Konsumentverkets ansvar
Hälsokostföretaget har, som nämnts i tidigare artikel, varit granskade förut. Det beror på de tidigare anmälningar som företaget har emot sig.
– Anmälningarna varierar, vad som stämmer ser vi nu när det går upp i rätten, säger Gunnar Wikström.
Konsumentens ansvar
Gunnar Wikström kan inte se någon markant ny trend i den här typen av bedrägeri men menar att det är viktigt att lyssna igenom ordentligt på det man blir erbjuden.
Som konsument är det bra att kolla upp företaget eller avstå tjänster och varor om något känns fel.
Om du känner att något inte gått rätt till kan du som konsument anmäla ett företag. Efter ett antal anmälningar ska Konsumentverket utföra en granskning. Granskningen kan sedan leda till en varning, eller som i det här fallet en stämning.