”Destination X”
Allt började med Facebook-eventet ”Destination X”. Informationen var nästintill obefintlig, förutom datum som skulle sparas av de inbjudna. När en av Tekniska Högskolans Studentkårers sektioner, Sektionen för Industriell Ekonomi, släppte biljetterna tog de slut på 18 sekunder och Esther var en av de 50 som lyckades få tag på en. Då var det bara betalningen som återstod, därefter fick Esther lägga ödet i sektionens händer.
Oroliga mammor och taggade studenter
Precis efter tentorna i januari var det dags för Esther och hennes klasskompisar att resa iväg mot okänd destination. Tillsammans, iklädda de traditionsenliga overallerna, satte de sig på den förbokade bussen mot Arlanda.
– Känslan på bussen var helt sjuk! Det bildades en speciell sammanhållning eftersom vi alla var lika ovetande om vart vi skulle, säger Esther till Läget.
Trots ovissheten var alla glada. Nervositeten var spännande för alla. Alla förutom Esthers mamma.
– Från och med att biljetten var bokad frågade hon mig varje dag vart vi egentligen skulle. Jag försökte få henne att förstå att ovissheten är hela grejen, berättar hon.
Succéresan
Efter en och en halv timme i luften landade Esther och klasskompisarna på tysk mark, det var dags för det stora avslöjandet - de hade kommit till Berlin.
– Alla var jätteglada och ingen verkade besviken. Trots att jag hade varit där bara några månader tidigare kändes det kul, säger Esther.
Stämningen i gänget var god, men det var den redan när de visste att de skulle flyga någonstans. En resa med tåg inom Sverige hade enligt Esther blivit lite av en antiklimax. Förutom bra planering från föreningen som styrde var det de nya vänskapsbanden som formades som var resans höjdpunkt.
– Det var så roligt att träffa varandra i en ny miljö. Det var som att lära känna varandra på nytt, säger Esther.
Flygning skadar miljön
Men flygresor är inte bara guld och gröna skogar. Flygen står för omkring två procent av världens koldioxidutsläpp. Hade alla flygresor varit ett land hade det varit det sjunde största landet i världen när det kommer till utsläpp, enligt Naturskyddsföreningen. Utsläpp av koldioxid påverkar den globala uppvärmningen, ett problem som KTH är medvetna om.
Ska jobba för hållbar utveckling
Det statliga universitetet har därför ett miljöledningssystem som ska säkerställa att universitetet bidrar till den hållbara utvecklingen, bland annat när det kommer till transport. Miljöledningssystemets hållbarhetschef Kristina Von Oelreich hade dock ingen aning om att en av universitetets föreningar anordnar flygresor. Trots att studentföreningen får ekonomiska medel av skolan för delar av verksamheten, menar Kristina att just denna aktivitet helt finansierades av eleverna själva.
– Vårt miljöledningssystem omfattar våra anställda och vi bestämmer inte över vad sektionerna och föreningarna väljer att göra, säger Kristina till Läget.
Inte miljöledningens ansvar
Däremot nämns studentkårerna i miljöledningens handlingsplan för hållbar utveckling:
”Samverkan med Tekniska Högskolans Studentkår och andra studentorganisationer utvecklas i syfte att arbete med frågor som rör hållbarhet, jämställdhet och klimat.”
En samverkan som i dagsläget bygger på föreläsningar och möten på skolan som studentkårerna är bjudna till. Men i slutändan har kårerna ett eget ansvar, miljöledningen kan inte förbjuda studentkåren att göra något så länge det inte bryter mot lagen.
– Man önskar att de skulle tänka på miljön. Men vi kan inte bestämma över dem, säger hon till Läget.
Studentkårens klimatpolicy
Studentkåren har själva ett policydokument för klimat och miljö, där det går att hitta riktlinjer kring kårens miljöpåverkan. Om resor och transport sägs följande:
”Miljövänliga färdalternativ bör väljas om det inte orsakar signifikanta ekonomiska eller administrativa problem.”
På frågan varför kåren inte valde en tågresa till Berlin, i stället för flyg, svarar studentkårens ordförande Niklas Carlbaum följande:
– Det som står i våra policydokument är inget krav för sektionerna att följa. I det stora hela är det upp till var och en sektion att se till att det som står i våra styrdokument följs, säger Niklas.
Läget har kontaktat Sektionen för Industriell Ekonomi men endast fått svaret att de, på grund av konceptets mystik, inte kan säga allt för mycket. På vidare frågor om miljöaspekten har svar uteblivit. Om studentkåren styr fler resor mot okänd destination återstår att se. Kanske får Esther testa om upplägget fungerar när resan görs med tåg i stället för flyg.