IQ är ett dotterbolag till Systembolaget. Deras uppdrag är att hjälpa unga må bättre genom smartare alkoholvanor. De vill bryta alkoholnormen och se till att varje enskild person över 18 fattar egna beslut om sitt drickande.
– För 15 år sen behövde man hela tiden förklara sig om man var vegetarian. Så är det med alkohol än idag. Man blir ifrågasatt om man inte vill dricka. Det ska vara det egna valet som avgör. När det blir så, då kan vi lägga ner, säger Mojtaba Ghodsi.
Förutom att bryta alkoholnormen bland vuxna jobbar Mojtaba Ghodsi och IQ med att minska minderårigas drickande. Helst ska de upphöra helt och hållet.
– Dricker man i yngre åldrar ger det större skador på hjärnan, högre risk för demens senare i livet och högre risk för andra skador eller olyckor eftersom man som tonåring inte utvecklat sitt konsekvenstänk. Och ju mer man forskar, desto mer negativa effekter hittar man, säger han.
Mojtaba Ghodsi berättar också att man utvecklar sitt dryckesbeteende i tonåren. Om man då dricker mycket är det sannolikt att det är ett beteende man tar med sig.
Folkhälsomyndigheten uppger på sin hemsida att ungas alkoholkonsumtion har gått ner stadigt under 2000-talet, men att minskningen nu stannat av. Bland barn som går i nian uppger 39 procent att de druckit alkohol det senaste året. Bland gymnasieelever i år två uppger 70 procent att de druckit alkohol de senaste året. De flesta minderåriga som får tag på alkohol gör det genom syskon, vuxna kompisar eller föräldrar som köper ut.
– Man ska aldrig köpa ut alkohol till en minderårig. Det finns en vanligt förekommande föreställning bland föräldrar om att det kan vara bra att under ordnade former ge sitt barn alkohol. Det stämmer inte, det stärker bara normen om att man ska dricka alkohol. Det tror inte jag att föräldrar vill bidra till.