Höga priser på drivmedel slår hårt mot EPA-ägare

De höga priserna på diesel och bensin upprör vuxna bilägare över hela landet. Men även unga har tvingats anpassa sig. Läget har pratat med Filip Magnusson om hur priserna påverkat honom som ägare av en A-traktor.

LGF-skylten varnar andra bilförare för att EPA-traktorer, A-traktorer och mopedbilar är långsamtgående fordon.
LGF-skylten varnar andra bilförare för att EPA-traktorer, A-traktorer och mopedbilar är långsamtgående fordon.

Kriget i Ukraina har lett till ökade priser på drivmedel i Sverige. Ryssland är den tredje största producenten av råolja i världen och eftersom att det är den globalt mest handlade råvaran så påverkas priset av konjunkturförändringar.

Onsdagen den 27 april kostade bensinen 20,84 kronor litern, medan dieseln kostade 24,87 kronor litern, enligt Ekonomifakta. Det är dock inte bara vuxna bilägare som påverkas av denna prishöjning. Trafikanalys rapporterade i slutet av 2021 att det fanns drygt 16 000 mopedbilar och 45 000 A-traktorer i Sverige, som också behöver tanka sina fordon.

Filip Magnusson, 17, med sin A-traktor.
Filip Magnusson, 17, med sin A-traktor.

Filip Magnusson köpte en A-traktor för egna pengar när han fyllde 16 år. Hans mamma bor i Vagnhärad, och hans pappa i Trosa. Det är ett avstånd på 7 kilometer. För att kunna pendla mellan dem, och för att kunna jobba, behöver han sitt fordon. Kollektivtrafiken är begränsad i området.

– Jag åker bil varje dag. Vissa dagar åker jag 5 mil, andra dagar 2-3 mil.

Filip jobbar på återvinningscentralen Korslöt. När han inte jobbar på plats så kör han dit skräp åt privatpersoner med sin A-traktor.

Nu säger jag ”nja jag vet inte om jag orkar”

Under mars tankade han bensin i genomsnitt var tredje dag. Den totala summan för månaden blev 2000 kronor. Med ett studiebidrag på 1250 kronor så måste han jobba för att få ekonomin att gå ihop. Och för att jobba, måste han köra sitt fordon.

– Alltså det är ju inte nice för någon att det är såhär dyra soppapriser, men vi unga har inte lika mycket tillgång till pengar.

EPA-kulturen är stark på den sörmländska landsbygden. Sedan 2016 har antalet A-traktorer i länet ökat med 103 procent, visar statistik från SVT. Många gillar att vara ute, hänga vid sina bilar, lyssna på musik och umgås – och Filip likaså. På grund av de höga priserna på drivmedel har han nu tvingats ändra sina vanor.

– Förut var jag ute hela tiden och sa alltid ja till om någon ville ut, nu säger jag ”nja jag vet inte om jag orkar” för att jag tänker på pengarna, fan det är ju dyrt!

Filip anser att ämnet borde lyftas mer.

– Jag tycker att det generellt talas för lite om hur höga priserna är. Folk borde demonstrera mer än vad man gör, och staten får för lite ”skit”.

Lösningen

– Man borde sänka skatten på soppa till som det var förut, om inte lite mer. Det är det som drar upp alla priser, skatten, säger Filip.

Utöver kriget i Ukraina så driver skatter upp drivmedelspriserna. Det är ett omdebatterat ämne. Vissa anser att en hög skatt hindrar människor från arbetstillfällen i andra orter och är ekonomiskt ohållbart för barnfamiljer. Andra menar att den höga skatten är positiv, då den gör att fler minskar på bilåkandet och därmed gynnas miljön.

Regeringen och riksdagen beslutade vid årsskiftet att sänka energiskatten på diesel och bensin med 50 öre per liter från och med den 1 maj. Efter de kraftiga prisökningarna verkade dock sänkningen på 50 öre lite. Därför har regeringen presenterat ett åtgärdspaket som på kort och lång sikt ska möta prisökningarna i samhället. En åtgärd är att tillfälligt sänka skatten på drivmedel med ytterligare 1,30 öre litern från den 1 juni till 30 september.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget