Förutom arenans namnbyte så ska även ägarna Stockholm Live, tillsammans med Tim Bergling Foundation, Trygg-Hansa och Bauhaus samarbeta för att förebygga psykisk ohälsa bland unga i Sverige. Tillsammans vill de genomföra insatser i landet, arbeta för att ge unga kunskap för att må bättre, samt öka medvetenheten bland vuxna.
Arenan planerar ett större publikt evenemang på Tim Bergling Foundations årsdag den 5 december.
Alexandra Björnsson (fd Ghanström), barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, förklarar varför försäkringsbolaget har valt att engagera sig i ungas mående.
– Vi ser den psykiska ohälsan hos unga som den största samhällsutmaningen vi har idag. Vi försäkrar otroligt många ungdomar, och då behöver vi också ta vårt ansvar, förklarar Björnsson till Läget.
Tillsammans med experter skapar de nu en digital plattform som en del av initiativet med Avicii Arena. Fokuset ligger på att utbilda elever, föräldrar och skolpersonal i högstadiet.
– Vi vill lyfta ungas frågor om psykisk ohälsa, och ge kunskap om hur man kan hantera sitt mående och söka hjälp, för att kunna göra tonårstiden till något bra.
Trygg-Hansa vill få in psykisk ohälsa på skolschemat eftersom det är där ungdomar befinner sig som mest, men också eftersom skolan för många kan vara en del av orsaken till stress och prestationshets.
Projektet är långsiktigt, och slutmålet är att genom sina insatser kunna hjälpa unga att må bättre.
– Det här är inget vi löser på några månader. Det måste få ta tid. Det stora målet är att unga ska få må bättre, men framförallt att visa för unga att vuxenvärlden bryr sig, förklarar Björnsson.