– Vi kämpar och strider och det är tufft för tidningen just nu. Framförallt förlorar vi kunder utanför mataffärer, säger Sarah Britz, chefredaktör på tidningen Faktum.
Hon konstaterar också att annonsmarknaden är så gott som död och att de tappat 60% av annonsintäkterna.
På Situation Stockholm är läget liknande. Deras vd Pia Stolt säger till Kulturnytt att många av deras 240 säljare har det svårt men att de kämpar på.
Ute i Europa är läget ofta ännu värre då de inte längre har möjlighet till försäljning på gatorna och på sina håll har man helt fått stänga ner.
– Det är en ganska fruktansvärd situation just nu för hela nätverket, berättar Sarah Britz som också sitter i styrelsen för International Network of Street Papers.
Samtidigt är allt inte nattsvart och i P1-inslaget berättar Bernhard Perzanowski, försäljare av Faktum i centrala Göteborg sedan flera år, att försäljningen för honom personligen går bättre för tillfället. Så även om det går sämre för flera av de andra försäljarna upplever han att det finns en värme bland folk och att de som är ute på gatorna är mer köpvilliga.
– Jag tror att folk får mer empati och gemenskap i den här situationen med corona, säger han.