Under de sju månader som kriget i Gaza pågått har de flesta skolor i området förstörts. Nu hänger många elevers skolgång på frivilliga lärare och föräldrar, rapporterar New York Times.
– Det kommer att påverka generationer, säger läraren Hamdan al-Agha till den amerikanska tidningen.
Amjad Abu Daqqa, 16 år, är en av de många unga i Gaza vars skola förstörts efter bombningar. När kriget bröt ut i oktober förra året höll han på att söka stipendium för att studera i USA. Nu är han på flykt.
– Jag känner mig som en kropp utan själ, säger Amjad till New York Times.
Enligt FN har mer än 80 procent av Gazas skolor skadats kraftigt eller förstörts sedan kriget började. Vad gäller universiteten är siffran högre, då alla tolv universitet på något sätt skadats i striderna.
– Det kan vara rimligt att fråga sig om man avsiktligt försöker förstöra det palestinska utbildningssystemet, säger en grupp FN experter i ett uttalande enligt New York Times.
Den israeliska militären svarar i ett pressmeddelande att det inte är något mål att orsaka maximal skada på civil infrastruktur.
Hamdan al-Agha, en NO-lärare från södra Gaza, berättar för New York Times att krigets påverkan på utbildningssystemet är enormt. Eleverna i Gaza har redan fått uppleva ett långt avbrott i skolgången. Nu är risken att det inte finns några skolor kvar att återvända till när kriget är över.
– Det kommer att påverka generationer, säger Hamdan al-Agha.
När det inte finns några skolor att gå till hänger många elevers utbildning på frivilliga lärare och föräldrar som hemundervisar sina barn. För Amjads del är det storasystern Negham som tagit på sig lärarrollen. På kvällen sitter syskonen och pluggar engelska från en kursbok de köpt från en gatuförsäljare.
– Jag läser några stycken och sedan hjälper hon mig med uttalet, säger han till New York Times.
Amjad är fortfarande inställd på att studera i USA.