Framtiden ljus för växtbaserad mat

Vad sägs som vegokorv, vegoburgare eller kanske vegoschnitzel till middag? Växtbaserad mat eller vegomat har blivit allt mer populärt och efterfrågas av allt fler konsumenter.

 ̶  Kategorin ”växtbaserat” växer hela tiden och får allt större utrymme i butiker, säger Mikael Lindgren, kommunikationschef på Nestlé.

Växtbaserad mat är populär.
Växtbaserad mat är populär.

Alternativen som ersätter kött har blivit många och växer kontinuerligt. Kanske har du lagt märke till att olika vegetariska och veganska produkter förekommer allt mer i matbutiker med både färska och frysta alternativ? Livsmedelsbutiker som Coop, Willys och Hemköp uppger nämligen att de har sett en allt större efterfrågan på vego och därmed utökat sitt utbud för vegoprodukter.

Mikael Lindgren på Nestlé uppger att de kan se en stor efterfrågan på vegomat och att satsningar görs för att utöka produktionen.

̶  Det är hållbart och klimatvänligt med vego och det är både fler aktörer och fler produkter som tar plats på marknaden. Det är en del av en klimatstrategi för att minska utsläppen, säger Mikael Lindgren.

Sophie Malmberg och Moa Fernqvist tycker att vego är bra.
Sophie Malmberg och Moa Fernqvist tycker att vego är bra.

Sophie Malmberg och Moa Fernqvist, 14, tycker om vegomat och är positiva till dess utbredning. De har en gemensam kompis som är vegetarian och som har fungerat som inspiration.

De tycker att det kan märkas av litegrann att vegomaten har ökat, dels i butiker men också på sociala medier med olika recept som dyker upp. Däremot tycker de att det borde vara tydligare med olika vegohyllor i matbutikerna.

̶  Det kan vara svårt att hitta ibland, det borde vara lättare, säger Sophie.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nyheter
Mer från Läget