Det bruna lägenhetshuset i södra Stockholm är en stor kontrast till det som pågår på bottenvåningen. I taket hänger origami fåglar i olika färger och på väggarna sitter färgglada tavlor. Överallt finns olika färgskalor – vår, sommar, höst och vinter.
Åsa Sannerheim, 41, jobbar som färganalytiker. Färganalys var populärt under 80-talet men har med hjälp av sociala medier fått nytt liv igen. Syftet är att människor ska hitta färger på smink och kläder som bäst matchar deras naturliga toner. Åsa själv anpassar mer i livet efter sin palett.
– Som husdjur, bilen och mobilskalet, säger Åsa.
Hon förklarar att det finns totalt tolv olika paletter man kan ha. Analysen utgår från de fyra årstiderna men på senare tid har den utvecklats, och nu har varje årstid tre olika paletter under sig.
Åsa demonstrerar hur en färganalys går till. Hon visar upp stora tyger som tillhör olika paletter, det är de som hon använder för att utföra sin färganalys. Höst är brun, sommar är ljusblå, vinter är svart och vår är korall. Sedan går hon vidare med analysen och håller upp andra färger ur de olika paletterna.
Fanny fick olika resultat
Fanny Jooste, 31, har hunnit göra två färganalyser i år. Färganalyserna har hon dokumenterat på sitt Tiktok-konto och de dyker upp i flödet bland hundratals andra färganalyser. Fanny blev överraskad av sina resultat. Först blev hon en ”mjuk sommar” och sen en ”klar vinter”.
– Resultaten stämde inte helt överens med min egen uppfattning men jag skulle säga att jag är mer av en ljus sommar än en klar vinter, säger Fanny.
En person som är en ”mjuk sommar” ska enligt färganalysen ha på sig ganska neutrala färger som varken är för varma eller för kalla. En ”klar vinter” ska å andra sidan ha på sig färger som är djupa, kalla och klara.
Fanny väljer att inte se så allvarligt på hennes färganalys.
– Jag tror starkt på att man ska bära det man känner sig fin och bekväm i, oavsett färganalysresultat, säger Fanny.
Emily Dahl är modevetare och känd från sitt Tiktok konto där hon pratar om trender. Hon håller inte med Åsa om att färganalysen synliggör att man är bra som man är. Hon tror istället att det bara skapar begränsningar.
Egentligen handlar det bara om att skala bort valmöjligheter för sig själv
Emily berättar om när hon var ung och färganalys var populärt bland de i hennes föräldrars ålder. Hon säger att det begränsade deras liv och att kvinnor som gjorde färganalyser ofta kände sig fula om de bar färger utanför sin palett.
– Många i min generation som såg att detta bubblade upp på Tiktok igen undrade nog varför folk vill ha begränsningar, säger Emily.
För Åsa handlar inte färganalys om några begränsningar och vad man kan ha på sig och inte. Det handlar snarare att förstå vad man själv passar bäst i.
Färganalys är istället ett vackert sätt att synliggöra att du är bra som du är
Färganalysens nyfunna populäritet
Åsa Sannerheim tror att det ökade intresset med färganalys kommer från att folk är trötta på korta, ohållbara trender, så kallade mikrotrender.
– Man längtar efter något mer hållbart som utgår från sig själv, färganalys är en del av den rörelsen, säger Åsa.
Emily Dahl tror istället att färganalys är just en mikrotrend. Emily ser vissa likheter mellan färganalysen och andra trender som funnits tidigare. En av dessa är astrologitrenden som var populär för några år sedan, när folk följde sitt stjärntecken och samlade på kristaller. Emily tror att den nyfunna populariteten för dessa trender kommer från skicket världen befinner sig i: lågkonjunktur, krig och orättvisor.
– Jag tror att vi dras till att få tydliga direktiv, säger Emily.
Hon säger att färglära och hur färger påverkar varandra är en vedertagen vetenskap, men att det finns en skillnad på färganalys och färglära som hon tror folk har svårt att acceptera.
– I färganalysen tillskriver vi färgläran emotionella och estetiska värden som är skapade av oss människor, det är inte vetenskapligt, säger Emily.
Något Emily och Åsa är överens om är att den stora trenden som uppstått kring färganalys inte är så positiv. Eftersom det blivit en trend så dyker det upp färganalytiker och digitala tjänster som inte har rätt kvalifikationer.
– Färganalys är ganska dåligt om man får fel resultat, säger Åsa.
Emily tror att många i dag ser färganalys som ett sätt att tjäna pengar på.
– Det är helt omöjligt att avgöra om någon har erfarenheten att uttala sig om huruvida du är en vår eller höst, säger Emily.
I slutändan tror inte Emily att färganalys kommer ha en lika stor effekt på dagens ungdomar på Tiktok som det haft på hennes föräldrars generation.
Det är en trend bland alla mikrotrender som nog inte kommer styra någons liv om några år